-
Ulf Hägglund rekryteras för att leda attraktionsprojekt
Den erfarne samhälls- och näringslivsutvecklaren Ulf Hägglund blir ny projektledare på Swedish Lapland Visitors Board. I projektet North Sweden Green Deal kommer han att leda teamet inom delområdet Attraktion. En nyckelroll i arbetet med att stärka kommunernas förutsättningar för att lyckas attrahera nya invånare, kopplat till den gröna omställningen och de stora satsningarna i regionen.
– För att lösa utmaningarna med kompetensförsörjningen inom såväl näringsliv som offentlig sektor behöver Norrbotten växa med fler invånare. Jag är mycket glad att Ulf antagit utmaningen att bidra med sina unika och många erfarenheter av att utveckla samverkanslösningar, innovativa partnerskap samt utvecklingsarbete med offentliga sektorns aktörer, säger Annika Fredriksson, vd, Swedish Lapland Visitors Board.
Genom delprojektet Attraktion inom North Sweden Green Deal kommer kommunerna i Norrbotten kunna ta del av inspirerande och stödjande kompetenser, resurser och konkreta verktyg.
– Arbetet med att stötta kommunerna i processen att stärka sin attraktionskraft och mottagarkapacitet måste gå snabbt för att vi ska kunna möta de kommersiella aktörernas tidplan och ambitioner. Processerna kommer att vara genomgripande, både på lokal och regional nivå. Här finns naturligtvis den stora utmaningen. Vi ska bygga en smart, samordnad och lösningsfokuserad samverkansplattform på en helt annan nivå än som hittills har gjorts. Det är en spännande uppgift som jag ser fram emot, säger Ulf Hägglund.
– Möjligheterna är enorma. Vi är redan en region som hela världen tittar på när det gäller idéer, innovationer och satsningar relaterade till den gröna omställningen.
Ulf Hägglund har lång erfarenhet av att arbeta med lokal och regional utveckling. Bland annat i relation till EU:s målsättningar och strategier, som medgrundare till det internationellt inriktade konsultföretaget European Minds och i sitt eget företag Smartic AB. Dessutom har han varit vd för för näringslivsbolaget Strukturum i Jokkmokk.
När det gäller att bygga mottagarkapacitet och attraktionskraft så har Ulf Hägglund bland annat lett processer som handlar om att hitta och lyfta fram platsens potentialer, så kallad smart specialisering, samt jobbat med att bygga lokala team för att attrahera investeringar och etableringar. Han tillträder omgående och kommer att jobba deltid för Swedish Lapland Visitors Board under projekttiden för North Sweden Green Deal.
North Sweden Green Deal
De enorma investeringar för grön omställning som nu genomförs i norra Sverige medför utmaningar. Projektet North Sweden Green Deal ska skapa förutsättningar för lokal och regional mobilisering och bygga kapacitet för att hantera den samhällsomvandling som förväntas.
North Sweden Green Deal ska bidra till att bygga hållbara samhällen på regional och lokal nivå. Projektet genomförs i samverkan mellan Region Norrbotten och Region Västerbotten. Samverkanspartner är Norrbottens Kommuner, Luleå tekniska universitet, Länsstyrelsen Norrbotten, Swedish Lapland Visitors Board, samtliga kommuner i Norrbotten och deras näringsliv samt Skellefteå kommun i Västerbotten.
Projektet delas upp i fyra områden: attraktion, kompetens, fysisk planering och energi. Swedish Lapland Visitors Board är med som samverkanspart och leder delprojektet ”Attraktion”, på uppdrag av Region Norrbotten. Arbetspaketet handlar om marknadsföring och mottagarkapacitet hos Norrbottens 14 kommuner och näringslivet.
Läs mer om North Sweden Green Deal hos Region Norrbotten.
Läs mer om North Sweden Green Deal, delprojekt Attraktion.
Förutom Ulf Hägglund som projektledare kommer projektteamet på Swedish Lapland Visitors Board att bestå av bland annat Ella Jonsson, Innovation Manager
och Camilla Bondareva, Head of Brand Communication.- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Håkan Stenlund
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-