-
Universeum satsar på matematik – Mathrix har öppnat
Svenska elevers och studenters matematikkunskaper är otillräckliga. Det visar flera rapporter och studier. Nu satsar Universeum stort på matematik, tillsammans med Erling-Perssons Stiftelse.
Matematiken ska göras begriplig och meningsfull, för att öka barns, ungas och vuxnas kunskaper i ämnet och på sikt bidra till en hållbar samhällsutveckling.
Vill öka kunskaperna och utveckla lärandet
Goda kunskaper i matematik är en bristvara i landet. Det visar bland annat Sveriges resultat av den internationella studien TIMSS och Sveriges Ingenjörers rapport ”Att räkna eller räknas bort”.
Universeum vill ändra det mönstret och möter behovet med en stor satsning på matematik. Målet att öka kunskaperna och utveckla lärandet i ämnet för alla åldrar och utbildningsnivåer. På längre sikt ska det leda till att fler fullföljer studier inom naturvetenskap och teknik, där matematikkunskaper krävs.
Matematiken har stor betydelse för innovation
Det behövs kompetens inom området om Sverige ska klara omställningen till ett hållbart samhälle påpekar både Universeum och Erling-Perssons Stiftelse, som tillsammans står bakom satsningen. Erling-Perssons Stiftelse har möjliggjort satsningen genom en donation till Universeum på 35,4 miljoner fördelat på två år.
”Att ge barn och unga de bästa förutsättningarna för framtiden är viktigt. Kunskaper inom matematik kommer att öppna vägen till många av de viktigaste och mest intressanta jobben i framtiden. Vi ser att Mathrix kan engagera en stor publik och visa på matematikens betydelse för innovation, tillväxt och entreprenörskap. Något som är avgörande för en hållbar samhällsutveckling.” Säger Stefan Persson, ordförande i Erling-Perssons stiftelse.
Vill öppna dörrar – och sänka tröskeln
Det är nödvändigt att alla elever får möjlighet att utveckla ett intresse för och ges goda kunskaper i matematik. Med Mathrix och de program som samtidigt utvecklas ska vetenskapscentret öppna dörrar till matematikens värld – och sänka tröskeln. Så att fler kan förstå och dra nytta av allt matematiken kan erbjuda.
”En utmaning är att människor inte upplever matematiken som intressant och relevant. En annan att människor tror att man antingen har eller inte har en “mattehjärna”. Det finns så många myter om matematik och hur man lär sig det! Vi vill visa att matematiken är för alla – och att den finns överallt.” Berättar Carina Halvord, VD på Universeum.
Satsningen har två spår:
◆ En bred insats mot barn och vuxna i syfte att bidra till en bättre grundförståelse för matematik. Dels för att rusta barn för att klara kunskapskraven i skolan, men kanske främst för att matematiska resonemang ligger till grund för många viktiga val i det egna livet och för det demokratiska samtalet.
◆ En riktad insats mot 13–18-åringar som utvecklas under 2023, där målet är ökat intresse, motivation och lärande i matematik. Universeum kommer att rikta insatser till högstadie- och gymnasieelever, deras lärare och deras föräldrar/målsmän.
Handlar om att förändra bilden av matematik
Det handlar om att förändra bilden av matematik och att visa på matematikens möjligheter i var och ens liv. På Universeum menar man att vetenskapscentrets styrka är dess räckvidd – omkring en halv miljon människor besöker Universeum varje år. Man möter också cirka 65 000 elever och lärare i program och samverkar med kommuner kring skolutveckling.
”Vi kommer att visa hur matematiken används och sätta den i en kontext som är både begriplig och meningsfull. Ambitionen är att ge alla de barn och vuxna vi möter en annan relation till ämnet. Det kommer på sikt att bidra till en hållbar utveckling, både för individen och för samhället i stort.” Säger Carina Halvord.
Läs mer om Universeums Mathrix här.
- Text: Universeum
- Foto: Universeum
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-