-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palage som är samordnare av trafik och infrastruktur i Härjedalens kommun.
Omställningen till elektrifierad trafik innebär stora förändringar
Med sina ungefär 3 000 invånare är Sveg ingen tungviktare som tätort betraktat. Men faktum är att Sveg har varit en hub länge. Tidigare som tingsort, ett kyrkligt nav och järnvägsknut. Men även inom både persontrafik och tung trafik som hub för tankning av alla möjliga energier.
Men till skillnad från förut, när att ladda depåerna har handlat om att stanna i tio minuter för att fylla tanken, köpa en glass och kila in på toa. Kommer omställningen till elektrifierad trafik att innebära stora förändringar för Sveg som tätort.
“Det är ett tryck som är helt galet vissa perioder under året!” Säger Per Palage.
Kommunen har insett att den behöver förändra tänket
Per Palage berättar hur kommunen insett att den behöver förändra hela tänket kring hur orten ska kunna ta emot alla som inte ska stanna bara i tio minuter för att tanka. Utan kanske i 45 minuter eller längre för en laddning.
“Till att börja med har vi tänkt arrendera ut delar av personalparkeringen som hör till medborgarhuset och kommunhuset till olika aktörer som kan sätta upp snabbladdstationer. Men vi måste också tillsammans med Trafikverket se över hela trafikmiljön och skapa en trafiksäker miljö när trafikmängden ökar i Sveg. Bland annat titta på hur det ser ut med på- och avfarter.”
Behöver vägen breddas och en refug byggas? Hur ser trafiksäkerheten ut för den ökande mängden människor som ska röra sig i Sveg? Idag ritar kommunens stadsarkitekt på området som även behöver anpassas till möjligheten att rasta både hundar och barn och inte minst gå på toaletten, när tiden för rast förlängs.
Ett område med tillväxtpotential är restaurang och handel
“Det har uppstått ett helt nytt rörelsemönster som ställer nya krav påsamarbete mellan kommunen och det lokala näringslivet för att Sveg ska vara besöksvänligt och serviceinriktat.” Konstaterar Per Palage.
Men även om elektrifieringen innebär en stor omställning för tätorten Sveg är det ofta de olika destinationerna som är trafikanternas slutmål. Där behöver allt från privata boenden, hotell, stugbyar och andra företag installera laddpunkter för att kunna möta behovet. Det kan vara en tuff investering och procedur att genomgå, men där finns det hjälp att få.
“Genom att kontakta Energikontoret kan aktörer få opartisk och kostnadsfri rådgivning om laddinfrastruktur. De kan även få information om vilka medel som går att att söka.” Säger Fredrik Alm, projektledare på Energikontoret Region Jämtland Härjedalen.
Fakta om projektet:
Stolpe in i Stad och Land (SiSL) Mellersta Norrland fokuserar på att skapa goda förutsättningar för laddbara bilar i Västernorrlands och Jämtlands län.
Vår finansiering får vi från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden (ERUF), Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland, Länsstyrelsen Västernorrland, BioFuel Region, Länsstyrelsen Jämtland, HEMAB samt Kramfors och Sollefteå kommuner.
- Text: BioFuel Region
- Foto: BioFuel Region
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-