-
Vattenparken Oceana i Göteborg har fått byggstart
Konceptet är unikt med hotell och en vattenpark samt en lustgård mitt i anläggningen. Nu har Oceana i Göteborg fått byggstart. Turismnytt skrev om Oceana i en tidigare artikel här.
”Det blir ett positivt tillskott för turistnäringen i Göteborg. Vattenparken, som får namnet Oceana, kommer som hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel, få en tematisering som till stora delar blir inspirerad av Göteborgs historia. Vattenparken blir en storslagen upplevelse som är unik i Skandinavien.” Säger Thomas Sjöstrand, VD för Lisebergs Jubileumsprojekt.
14 attraktioner lockar
Badytan inomhus är på närmare 6 000 kvadratmeter och på 4 000 utomhus. Här ska man kunna njuta av lugna inomhusstränder kompletterande med de fartfyllda vattenåken som blir norra Europas häftigaste.
Thomas Sjöstrands personliga favorit är ”boomerangon”. I den åker man sex personer tillsammans. En annan häftig attraktion är en ”berg- och dalbana” som vattenrutschkana och påminner om en häftigare variant av Lisebergs ”Flum Ride”.
”Vattenparken kommer att kunna ta emot en halv miljon besökare om året som man beräknar kommer att generera 185 000 extra gästnätter till staden. Totalt kommer man att kunna välja mellan 14 olika attraktioner och rutschkanor. Detta är bara början. Precis som med Lisebergs nöjespark kommer vattenparken att vara under ständig utveckling där nya attraktioner, teman och upplevelser läggs till allt efter som.” Berättar Thomas Sjöstrand.
Spännande interiör
Hela anläggningen byggs med ett stort ljusinsläpp och bassängerna är bågformade med mycket ljus och med limträbalkar i taken. Gröna oaser med växter har varit viktiga för att skapa den speciella upplevelsen.
Konceptet är unikt med hotell och en vattenpark samt en lustgård mitt i hela anläggningen. Naturmaterial är första alternativet och växter som ger en skön miljö. Det ska också finnas något för hela familjen oavsett om du är ett eller 100 år.
När man kommer till Oceana ska man i entrén mötas av ett café och en shop med prylar för sim, bad och vattenlek. Inne i vattenparken planeras bar och restaurang. Upplevelsen ska vara att befinna sig någon annanstans, kanske på lite varmare breddgrader.
”Systemhandlingarna för vattenparken blev färdiga för beslut i november 2020. Vi har målet med 500 000 besökare per år. För att få en uppfattning att besökarna ska få upplevelser på bästa sätt har vi brutit ner per månad och per dag.” Berättar Thomas Sjöstrand. ”Vintertid ser vi 1 250 besökare per dag och sommartid max 1 750 besökare per dag, samtliga fördelade över olika timmar på dygnet med en beräkning att man stannar max fyra timmar. Det får inte vara för många gäster samtidigt för att få den optimala upplevelsen.”
En häftig utmaning
De påbörjade byggprojektering vecka två 2021 och håller just nu på med sanering av marken som ska byggas på. Det är flera faktorer som fortfarande behöver lösas.
”Det handlar om stora byggnader och stora attraktioner och innebär då också en häftig utmaning. Det känns mycket tryggt att arbeta med NCC som är vana vid att bygga simhallar, därför har vi verkligen en partner att lita på. Fortfarande är vi inne i ett tidigt skede där energisidan är viktig. Vi ska hålla 32 grader inomhus och 31 grader i vattnet. Det ställer krav. Därför arbetar vi mycket med att energieffektivisera så mycket som möjligt. Vi skapar en komplex produkt och den första i sitt slag i Sverige.” Avslutar Thomas Sjöstrand.
Liseberg Grand Curiosa Hotel beräknas stå klart 2023 då också nöjesparken Liseberg fyller 100 år. Vattenparken Oceana beräknas stå klar första kvartalet 2024.
- Text: Marie Louise Aaröe/Liseberg AB
- Foto: Liseberg AB
-
Året-runt-satsningen fortsätter hos fjällturismbolaget SkiStar
Säsongen fortsätter hos SkiStar under hösten med flera evenemang och aktiviteter. Dessutom satsas det på fler nyheter till nästa sommar.
-
Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen
De preliminära siffrorna som SCB publicerat för månaden juni visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen.
-
Nytt turismrekord i Trelleborg och Sydkusten
Trelleborg kan fira enligt statistik från SCB/Tillväxtverket. Antalet kommersiella gästnätter och utländska gästnätter ökar stort.
-
Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor
När en bransch är i behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring. Sigtunahöjden erbjuder bättre villkor till sin personal.
-
Hållbarhet i besöksnäringen. Något för dig? Anmäl dig till årets BarCamp!
Vill du inspireras, dela erfarenheter och bygga ut ditt nätverk? Då är BarCamp, något för dig!
-
Easyfairs utser Joachim Warnberg till interim VD för bolaget
Joakim Percival, VD på Easyfairs, lämnar bolaget och ersätts av Joachim Warnberg som interim VD med start september 2022.
-
Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar
Sveriges hotell ökade intäkterna under juli med 32 procent i förhållande till samma månad 2019 enligt Stockholms Handelskammare.
-
Destination Småland spår flygande start med ny VD
Den 15 augusti kliver Eric Wickell in i rollen som VD för Destination Småland. Han hoppas kunna komma med innovativa idéer.
-
Rekordomsättning i juli månad för campingkedjan First Camp
First Camp, Skandinaviens största campingkedja, rapporterar en rekordstark omsättning i juli, årets viktigaste månad.
-
SJ – tågresenärer går före i kön till festivaler
Festivalbesökare som tar tåget går före i kön på Way out West och Big Slap. SJ och arrangörerna samarbetar för ett hållbart resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
Företaget Gigleer AB har tagit fram en app för att underlätta matchning mellan arbetsgivare och extrapers...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-5 augusti 2022
Nyhetstorraste veckan på enormt länge om besöksnäring. En del av det som är handlar om statistik för juni eller j...
-
Turista på Djurgården i Stockholm med barnbarn mitt i sommaren
Sista helgen i juli kom Signe, snart fyra, till Stockholm för första gången för att hälsa på mormor och morfar. M...
-
Julirekord för turismen i Göteborg – evenemangen blev succé
Fler gäster än någonsin besökte Göteborg i juli och bodde på hotellen i staden. Under 28 av månadens 31 dagar sål...
-
-
Gästbloggare
-