fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
    • Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
    • SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Oceana
    2021-01-26 18:43

    Vattenparken Oceana i Göteborg har fått byggstart

    Konceptet är unikt med hotell och en vattenpark samt en lustgård mitt i anläggningen. Nu har Oceana i Göteborg fått byggstart. Turismnytt skrev om Oceana i en tidigare artikel här.

    ”Det blir ett positivt tillskott för turistnäringen i Göteborg. Vattenparken, som får namnet Oceana, kommer som hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel, få en tematisering som till stora delar blir inspirerad av Göteborgs historia. Vattenparken blir en storslagen upplevelse som är unik i Skandinavien.” Säger Thomas Sjöstrand, VD för Lisebergs Jubileumsprojekt.

    14 attraktioner lockar

    Badytan inomhus är på närmare 6 000 kvadratmeter och på 4 000 utomhus. Här ska man kunna njuta av lugna inomhusstränder kompletterande med de fartfyllda vattenåken som blir norra Europas häftigaste.

    Thomas Sjöstrands personliga favorit är ”boomerangon”. I den åker man sex personer tillsammans. En annan häftig attraktion är en ”berg- och dalbana” som vattenrutschkana och påminner om en häftigare variant av Lisebergs ”Flum Ride”.

    ”Vattenparken kommer att kunna ta emot en halv miljon besökare om året som man beräknar kommer att generera 185 000 extra gästnätter till staden. Totalt kommer man att kunna välja mellan 14 olika attraktioner och rutschkanor. Detta är bara början. Precis som med Lisebergs nöjespark kommer vattenparken att vara under ständig utveckling där nya attraktioner, teman och upplevelser läggs till allt efter som.” Berättar Thomas Sjöstrand.

    Spännande interiör

    Hela anläggningen byggs med ett stort ljusinsläpp och bassängerna är bågformade med mycket ljus och med limträbalkar i taken. Gröna oaser med växter har varit viktiga för att skapa den speciella upplevelsen.

    Konceptet är unikt med hotell och en vattenpark samt en lustgård mitt i hela anläggningen. Naturmaterial är första alternativet och växter som ger en skön miljö. Det ska också finnas något för hela familjen oavsett om du är ett eller 100 år.

    När man kommer till Oceana ska man i entrén mötas av ett café och en shop med prylar för sim, bad och vattenlek. Inne i vattenparken planeras bar och restaurang. Upplevelsen ska vara att befinna sig någon annanstans, kanske på lite varmare breddgrader.

    ”Systemhandlingarna för vattenparken blev färdiga för beslut i november 2020. Vi har målet med 500 000 besökare per år. För att få en uppfattning att besökarna ska få upplevelser på bästa sätt har vi brutit ner per månad och per dag.” Berättar Thomas Sjöstrand. ”Vintertid ser vi 1 250 besökare per dag och sommartid max 1 750 besökare per dag, samtliga fördelade över olika timmar på dygnet med en beräkning att man stannar max fyra timmar. Det får inte vara för många gäster samtidigt för att få den optimala upplevelsen.”

    En häftig utmaning

    De påbörjade byggprojektering vecka två 2021 och håller just nu på med sanering av marken som ska byggas på. Det är flera faktorer som fortfarande behöver lösas.

    ”Det handlar om stora byggnader och stora attraktioner och innebär då också en häftig utmaning. Det känns mycket tryggt att arbeta med NCC som är vana vid att bygga simhallar, därför har vi verkligen en partner att lita på. Fortfarande är vi inne i ett tidigt skede där energisidan är viktig. Vi ska hålla 32 grader inomhus och 31 grader i vattnet. Det ställer krav. Därför arbetar vi mycket med att energieffektivisera så mycket som möjligt. Vi skapar en komplex produkt och den första i sitt slag i Sverige.” Avslutar Thomas Sjöstrand.

    Liseberg Grand Curiosa Hotel beräknas stå klart 2023 då också nöjesparken Liseberg fyller 100 år. Vattenparken Oceana beräknas stå klar första kvartalet 2024.

    • Text: Marie Louise Aaröe/Liseberg AB
    • Foto: Liseberg AB
    • Tweet
  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • återhämtning
    2021-02-22 14:27

    500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet

    Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.

  • Grand Hotel coronasäkrar - Coronakrisen
    2021-02-21 19:12

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

    Med många förlängda och förstärkta stöd men också restriktioner samt kommentarer till dessa

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet