-
Vattenparken Oceana i Göteborg har fått byggstart
Konceptet är unikt med hotell och en vattenpark samt en lustgård mitt i anläggningen. Nu har Oceana i Göteborg fått byggstart. Turismnytt skrev om Oceana i en tidigare artikel här.
”Det blir ett positivt tillskott för turistnäringen i Göteborg. Vattenparken, som får namnet Oceana, kommer som hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel, få en tematisering som till stora delar blir inspirerad av Göteborgs historia. Vattenparken blir en storslagen upplevelse som är unik i Skandinavien.” Säger Thomas Sjöstrand, VD för Lisebergs Jubileumsprojekt.
14 attraktioner lockar
Badytan inomhus är på närmare 6 000 kvadratmeter och på 4 000 utomhus. Här ska man kunna njuta av lugna inomhusstränder kompletterande med de fartfyllda vattenåken som blir norra Europas häftigaste.
Thomas Sjöstrands personliga favorit är ”boomerangon”. I den åker man sex personer tillsammans. En annan häftig attraktion är en ”berg- och dalbana” som vattenrutschkana och påminner om en häftigare variant av Lisebergs ”Flum Ride”.
”Vattenparken kommer att kunna ta emot en halv miljon besökare om året som man beräknar kommer att generera 185 000 extra gästnätter till staden. Totalt kommer man att kunna välja mellan 14 olika attraktioner och rutschkanor. Detta är bara början. Precis som med Lisebergs nöjespark kommer vattenparken att vara under ständig utveckling där nya attraktioner, teman och upplevelser läggs till allt efter som.” Berättar Thomas Sjöstrand.
Spännande interiör
Hela anläggningen byggs med ett stort ljusinsläpp och bassängerna är bågformade med mycket ljus och med limträbalkar i taken. Gröna oaser med växter har varit viktiga för att skapa den speciella upplevelsen.
Konceptet är unikt med hotell och en vattenpark samt en lustgård mitt i hela anläggningen. Naturmaterial är första alternativet och växter som ger en skön miljö. Det ska också finnas något för hela familjen oavsett om du är ett eller 100 år.
När man kommer till Oceana ska man i entrén mötas av ett café och en shop med prylar för sim, bad och vattenlek. Inne i vattenparken planeras bar och restaurang. Upplevelsen ska vara att befinna sig någon annanstans, kanske på lite varmare breddgrader.
”Systemhandlingarna för vattenparken blev färdiga för beslut i november 2020. Vi har målet med 500 000 besökare per år. För att få en uppfattning att besökarna ska få upplevelser på bästa sätt har vi brutit ner per månad och per dag.” Berättar Thomas Sjöstrand. ”Vintertid ser vi 1 250 besökare per dag och sommartid max 1 750 besökare per dag, samtliga fördelade över olika timmar på dygnet med en beräkning att man stannar max fyra timmar. Det får inte vara för många gäster samtidigt för att få den optimala upplevelsen.”
En häftig utmaning
De påbörjade byggprojektering vecka två 2021 och håller just nu på med sanering av marken som ska byggas på. Det är flera faktorer som fortfarande behöver lösas.
”Det handlar om stora byggnader och stora attraktioner och innebär då också en häftig utmaning. Det känns mycket tryggt att arbeta med NCC som är vana vid att bygga simhallar, därför har vi verkligen en partner att lita på. Fortfarande är vi inne i ett tidigt skede där energisidan är viktig. Vi ska hålla 32 grader inomhus och 31 grader i vattnet. Det ställer krav. Därför arbetar vi mycket med att energieffektivisera så mycket som möjligt. Vi skapar en komplex produkt och den första i sitt slag i Sverige.” Avslutar Thomas Sjöstrand.
Liseberg Grand Curiosa Hotel beräknas stå klart 2023 då också nöjesparken Liseberg fyller 100 år. Vattenparken Oceana beräknas stå klar första kvartalet 2024.
- Text: Marie Louise Aaröe/Liseberg AB
- Foto: Liseberg AB
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-