-
Viking Glory fyller ett år – har förändrat resandet på Östersjön
Viking Glory som går mellan Åbo och Stockholm firar sin ettårsdag den 1 mars. Under året har fartyget redan betjänat över en miljon passagerare och höjt Viking Lines marknadsandel på Åbolinjen till alla tiders rekord.
Har visat att rederiet har fingret på tidens puls
Intresset var enormt när Viking Glory lade ut mot Stockholm på sin jungfruresa den 1 mars 2022. Fartygets miljonte passagerare blomsterhyllades exakt elva månader senare, den första februari.
”Finländarna är ett kryssningsfolk, och ett nytt fartyg är alltid en stor händelse. Nu med ett års erfarenhet bakom oss kan vi säga att vårt nya fartyg har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar. Vår marknadsandel på Åbolinjen har stigit till rekordartade 68 procent. Glory har också inspirerat svenskarna att åka på kryssning till Åbo. Inriktningen på upplevelser av olika slag på vårt flaggskepp, närheten till skärgårdsnaturen och möjligheten att skräddarsy varje resa har tydligt visat att vi har fingret på tidens puls.” Säger Viking Lines informationsdirektör, Johanna Boijer-Svahnström.
Året har varit exceptionellt på många sätt
Viking Glory började trafikera precis när coronabegränsningarna började slopas och den uppdämda efterfrågan fick fritt utlopp. Å andra sidan har kriget i Ukraina och dess dominoeffekter gjort att de tolv månaderna har varit exceptionella på många sätt.
”I fjol hade Glory betydande positiv inverkan på hela Viking Lines affärsverksamhet. Det nya fartyget var en riktig vitamininjektion för både våra kunder och hela vår rederipersonal efter de långa coronaåren. Också i osäkra tider är en kryssning ett tryggt sätt att kasta loss från vardagen en stund. Den goda efterfrågan kompenserar för det dyrare bränslets inverkan.” Säger Johanna Boijer-Svahnström. ”För oss är det nya fartyget också en storinvestering i långsiktig minskning av vår miljöpåverkan och tryggande av våra framtida verksamhetsförutsättningar. EU:s utsläppskriterier håller på att skärpas kraftigt, och klimatsmarta fartyg blir då centrala faktorer för vår konkurrenskraft. Vid Finnish Travel Gala i november valdes vi till både Årets hållbara aktör och Årets transportbolag. Vårt nya flaggskepp hade en stor roll i den här dubbelsegern.”
Glorys år i lanseringschefens ögon
Lanseringschef Lotta Lindroos var med och planerade Viking Glory och har levt intensivt med i fartygets första år. Så här analyserar hon det nya fartygets stora popularitet bland kryssningsresenärerna:
Upplevelser och detaljer som man vill dela.
”Huvudrollen i Viking Glorys inredning spelas av de fantastiska havsvyerna och skärgårdslandskapen som öppnar sig åt alla håll. Arkitektbyrån Koncept har också lyckats med att designa många utrymmen som i sig själva är värda att dela på Instagram. Glasgolvet i Vista Room där man kan kika ner på havet, ljuspelarna som växlar färg och är ett blickfång i rummet, det hisnande havspanoramat i det roterande kabinettet Fyren samt Torgets tre våningar höga aula hör säkert till de mest fotograferade interiörerna på Östersjön just nu. Andra favoriter som våra passagerare lägger ut i sociala medier är de tre skulpturerna av Stefan Lindfors som är utplacerade på olika håll på fartyget.”
Avkoppling och wellness i stället för festande.
”När en båtresa tidigare brukade kräva återhämtning efteråt, kommer folk nu ombord för att ladda sina batterier – och Glory erbjuder ypperliga förutsättningar för det. Spaavdelningen med bastu, pool och behandlingar är ett av fartygets absoluta dragplåster. Gymmet och yogasalen har likaså varit välbesökta. I barerna och restaurangerna ökar efterfrågan på alkoholfria cocktails och drycker hela tiden.”
Kvalitet tilltalar.
”I dag vill passagerarna att kryssningen ska vara en helhetsupplevelse – därför är både helheten och detaljerna ytterst finslipade på Glory. Efter spabehandlingen fortsätter upplevelsen till exempel med vår skaldjursplatå som blivit en riktig hit, och också i buffén beställer kunderna allt oftare vin från vinlistan. Passagerarna lägger också märke till kvaliteten – vi får mycket beröm bland annat för hyttmadrasserna, som är tillverkade av Hilding Anders Finland i Närpes. Och även om sängarna håller toppklass i alla hytter på Glory, är det alltid sviterna och lyxhytterna som först blir slutsålda.”
Möjligheten att skräddarsy sin resa.
”Glory är ett fartyg som erbjuder passagerarna många olika alternativ. Vårt näst populäraste matställe efter buffén är mattorget Market. Där varje person i ett sällskap kan välja sin egen favoritportion ur flera olika restaurangers utbud. Det kanske bästa beviset på fartygets mångsidighet är att många också åker med Glory för att jobba på distans – antingen ensamma eller med hela teamet.”
Läs mer om Viking Line på Turismnytt här.
- Text: Viking Line Sverige
- Foto: Viking Line Sverige
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-