-
Viking Glory fyller ett år – har förändrat resandet på Östersjön
Viking Glory som går mellan Åbo och Stockholm firar sin ettårsdag den 1 mars. Under året har fartyget redan betjänat över en miljon passagerare och höjt Viking Lines marknadsandel på Åbolinjen till alla tiders rekord.
Har visat att rederiet har fingret på tidens puls
Intresset var enormt när Viking Glory lade ut mot Stockholm på sin jungfruresa den 1 mars 2022. Fartygets miljonte passagerare blomsterhyllades exakt elva månader senare, den första februari.
”Finländarna är ett kryssningsfolk, och ett nytt fartyg är alltid en stor händelse. Nu med ett års erfarenhet bakom oss kan vi säga att vårt nya fartyg har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar. Vår marknadsandel på Åbolinjen har stigit till rekordartade 68 procent. Glory har också inspirerat svenskarna att åka på kryssning till Åbo. Inriktningen på upplevelser av olika slag på vårt flaggskepp, närheten till skärgårdsnaturen och möjligheten att skräddarsy varje resa har tydligt visat att vi har fingret på tidens puls.” Säger Viking Lines informationsdirektör, Johanna Boijer-Svahnström.
Året har varit exceptionellt på många sätt
Viking Glory började trafikera precis när coronabegränsningarna började slopas och den uppdämda efterfrågan fick fritt utlopp. Å andra sidan har kriget i Ukraina och dess dominoeffekter gjort att de tolv månaderna har varit exceptionella på många sätt.
”I fjol hade Glory betydande positiv inverkan på hela Viking Lines affärsverksamhet. Det nya fartyget var en riktig vitamininjektion för både våra kunder och hela vår rederipersonal efter de långa coronaåren. Också i osäkra tider är en kryssning ett tryggt sätt att kasta loss från vardagen en stund. Den goda efterfrågan kompenserar för det dyrare bränslets inverkan.” Säger Johanna Boijer-Svahnström. ”För oss är det nya fartyget också en storinvestering i långsiktig minskning av vår miljöpåverkan och tryggande av våra framtida verksamhetsförutsättningar. EU:s utsläppskriterier håller på att skärpas kraftigt, och klimatsmarta fartyg blir då centrala faktorer för vår konkurrenskraft. Vid Finnish Travel Gala i november valdes vi till både Årets hållbara aktör och Årets transportbolag. Vårt nya flaggskepp hade en stor roll i den här dubbelsegern.”
Glorys år i lanseringschefens ögon
Lanseringschef Lotta Lindroos var med och planerade Viking Glory och har levt intensivt med i fartygets första år. Så här analyserar hon det nya fartygets stora popularitet bland kryssningsresenärerna:
Upplevelser och detaljer som man vill dela.
”Huvudrollen i Viking Glorys inredning spelas av de fantastiska havsvyerna och skärgårdslandskapen som öppnar sig åt alla håll. Arkitektbyrån Koncept har också lyckats med att designa många utrymmen som i sig själva är värda att dela på Instagram. Glasgolvet i Vista Room där man kan kika ner på havet, ljuspelarna som växlar färg och är ett blickfång i rummet, det hisnande havspanoramat i det roterande kabinettet Fyren samt Torgets tre våningar höga aula hör säkert till de mest fotograferade interiörerna på Östersjön just nu. Andra favoriter som våra passagerare lägger ut i sociala medier är de tre skulpturerna av Stefan Lindfors som är utplacerade på olika håll på fartyget.”
Avkoppling och wellness i stället för festande.
”När en båtresa tidigare brukade kräva återhämtning efteråt, kommer folk nu ombord för att ladda sina batterier – och Glory erbjuder ypperliga förutsättningar för det. Spaavdelningen med bastu, pool och behandlingar är ett av fartygets absoluta dragplåster. Gymmet och yogasalen har likaså varit välbesökta. I barerna och restaurangerna ökar efterfrågan på alkoholfria cocktails och drycker hela tiden.”
Kvalitet tilltalar.
”I dag vill passagerarna att kryssningen ska vara en helhetsupplevelse – därför är både helheten och detaljerna ytterst finslipade på Glory. Efter spabehandlingen fortsätter upplevelsen till exempel med vår skaldjursplatå som blivit en riktig hit, och också i buffén beställer kunderna allt oftare vin från vinlistan. Passagerarna lägger också märke till kvaliteten – vi får mycket beröm bland annat för hyttmadrasserna, som är tillverkade av Hilding Anders Finland i Närpes. Och även om sängarna håller toppklass i alla hytter på Glory, är det alltid sviterna och lyxhytterna som först blir slutsålda.”
Möjligheten att skräddarsy sin resa.
”Glory är ett fartyg som erbjuder passagerarna många olika alternativ. Vårt näst populäraste matställe efter buffén är mattorget Market. Där varje person i ett sällskap kan välja sin egen favoritportion ur flera olika restaurangers utbud. Det kanske bästa beviset på fartygets mångsidighet är att många också åker med Glory för att jobba på distans – antingen ensamma eller med hela teamet.”
Läs mer om Viking Line på Turismnytt här.
- Text: Viking Line Sverige
- Foto: Viking Line Sverige
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-