-
Vikten av offentlig diplomati i en global värld
Första gången jag hörde begreppet Public Diplomacy, offentlig diplomati, var på en branschkonferens för PR-föreningar i Slovenien för cirka 15 år sedan. Talaren var från Danmarks utrikesdepartement och han berättade om hur de helt plötsligt hade ställts inför en uppgift som de var helt oförberedda på.
De så kallade Muhammedbilderna, 12 satirteckningar som publicerades i Jyllandsposten 2005, hade utlöst en kris som inte enbart var diplomatisk, utan också påverkade en stor del av Danmarks näringsliv. Fram till dess hade diplomatyrket mest handlat om det diplomatiska spelet mellan professionella diplomater. Ett spel med spelregler som alla diplomater behärskar. Men mer och mer hade diplomatin börjat handla om att diplomater måste bemästra kommunikationen till befolkningen. Detta var något helt nytt då.
Komplex form av kommunikation
Jag kom att tänka på detta när jag nyligen funderade på olika begrepp som vi svänger oss med inom destinationsvärlden. Platsutveckling är ju numera ett etablerat begrepp och allt fler destinationsbolag har inte bara uppdraget att marknadsföra destinationen utan också att arbeta med destinations- eller platsutveckling. Enligt Tillväxtverket är skillnaden mellan begreppen i korthet att det senare handlar om att inkludera invånarna i arbetet med att göra en plats attraktiv.
En del av arbetet med att göra en plats attraktiv handlar om konsten att skapa och vårda platsens identitet och rykte. Det handlar inte bara om att locka turister eller investerare, det är en komplex form av kommunikation som inkluderar allt från kulturpolicy till diplomati.
Narrativet kring vår plats
I en tid där globalisering sammanflätar vår vardag på ett sätt vi aldrig tidigare har kunnat föreställa oss blir narrativet kring vår plats av största betydelse. Det ser vi inte minst här i Sverige när vi återigen kan läsa i tidningarna att svensk socialtjänst har rykte om sig att i princip kidnappa barn från sina föräldrar.
Många av oss kanske tänker på platser som varumärken. New York är inte bara en stad; det är en ikon av drömmar och möjligheter. Tokyo står för innovation och tradition i harmonisk balans. Men vad vi ofta missar är att dessa platser ständigt arbetar med att finkalibrera sina identiteter genom platsmarknadsföring och offentlig diplomati. Det handlar om mer än marknadsföring; det handlar om att bygga relationer, skapa mening och påverka perceptioner.
Hand i hand med offentlig diplomati
Platsmarknadsföring går hand i hand med offentlig diplomati, där nationer strävar efter att påverka och skapa förståelse i andra länder. Här vävs kulturella utbyten, utbildningsinitiativ och diplomatiska relationer samman för att forma en attraktiv bild av en plats. Genom att investera i kulturevenemang, stödja konst och kreativitet, eller genom att främja hållbarhet, kan städer och länder ställa sig i en positiv dager på den internationella scenen.
Ett exempel är när Sverige strävar efter att förbättra vår globala image genom att fokusera på innovation, hållbarhet och livskvalitet. Genom att använda våra framstående kompetenser inom musik, mat och teknisk utveckling har Sverige lyckats positionera sig som en ledare inom dessa områden. Det återstår att se om de illvilliga ryktena om svensk socialtjänst kommer att påverka bilden på lång sikt. Det är en påminnelse om att platsens rykte kan formeras både av dess styrkor och av de historier som sprids om den.
Äkta dialog och engagemang
Men med stor makt kommer också ett stort ansvar. Platsmarknadsföring kan lätt förvandlas till ytlighet, där fokus ligger mer på snygga bilder och catchiga slogans än på verkliga, substantiella förändringar. Det är här offentlig diplomati kommer in – för att skapa äkta dialog och engagemang, inte bara en enskild monolog från en plats som söker uppmärksamhet.
I det konkurrensutsatta landskapet i moderna städer är behovet av att etablera beboeliga, blomstrande platser som främjar människors hälsa, lycka och övergripande välbefinnande mer uttalat än någonsin tidigare.
Vid pennan,
Sylvia Nylin
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Destination Kalmar
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i utomhusmatlagning.
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett världsarv. Det firas med konserter, kalas och en ny vandringsled.
-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
På onsdag öppnar hockeyfestzonen i Kungsträdgården, inför VM-slutspelet. Stockholms stad står värd för den stora ...
-
-
Gästbloggare
-