-
Visit Sweden – svensk naturmystik ska locka turister till Sverige
Med hjälp av svensk naturmystik och myter ska marknadsföringsbolaget Visit Sweden locka turister från Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och USA. Till sin hjälp har skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist anlitats att skriva en blodisande ljudnovell.
Vill fånga in turisters uppmärksamhet på ett nytt sätt
Genom en fantasifull berättelse om svensk natur och svenska väsen, som passar väl in i kommande Halloweentider, vill marknadsföringsbolaget på ett helt nytt sätt fånga potentiella turisters uppmärksamhet.
“Genom att nu på höstkanten lyfta fram några av de mytomspunna sagoväsen som det berättats om i folkmun genom generationer vill vi med en nypa fantasi att fler ska få upp ögonen för Sverige som turistland.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
“Vi vill med våra större marknadsföringskampanjer skapa ett stort internationellt genomslag genom att dramatisera berättelsen om Sverige som resmål med humor, lärande eller som i detta fall med spänning för att leda till ett mer medvetet resande.” Säger Nils Persson, Marknadschef för Visit Sweden.
John Ajvide Lindqvist har skrivit en hårresande ljudnovell
Till kampanjen har Visit Sweden engagerat den internationellt kände, svenska skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist. Han fick sitt genombrott med Låt den rätte komma in.
John har skrivit KILN, en nackhårsresande ljudnovell som är en del av kampanjen. Skräcknovellen är geobegränsad så att den endast kan lyssnas på via Spotify när man befinner sig i Sverige, i den svenska naturen.
“När man tittar på vad resenärer söker när de planerar sin semester, har många en önskan att upptäcka något nytt. Vi vill inspirera världen att komma och uppleva något helt annat.” Säger Nils Persson.
”Även denna kampanj ligger kanske lite utanför det som kanske en del kopplar samman med traditionell destinationsmarknadsföring. Men det är det traditionella vi vill utmana för att turistlandet Sverige ska sticka ut i bruset från andra resmål och destinationer.” Fortsätter Susanne.
Marknadsföringskampanjen som går under namnet ”Spellbound by Sweden” har tagits fram tillsammans med byrån Prime. Ta del av kampanjen här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Johan Wennerström/Visit Sweden
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-