-
Destinationen som siktar högt
Antalet samarbeten i branschen ökar. Ett exempel kan man hitta i Härjedalen där Destination Sveg och Swetrip, ett företag som marknadsför tillgängliga resmål för flygplansägare och piloter.
De skall tillsammans arbeta för att locka fler att nyttja Härjedalen Sveg Airport genom film. Man skall producera en rad filmer som visar landskapet från ovan där man intervjuar lokala profiler och visa upp aktiviteter.
Marknadsföringen skall ske genom riktad digital marknadsföring och via sociala medier. Målgruppen är piloter och flygplansägare i Europa.
”- Privata piloter i Europa är en köpstark målgrupp som reser med egna och klubbägda flygplan. Vi erbjuder nu Destination Sveg att vara med från start när vi marknadsför Sverige som ett attraktivt resmål för piloter”, säger Marcus Djerf, projektledare Swetrip.
På destinationsbolaget verkar man också förväntansfulla:
”- Vi på Destination Sveg ser det här som ett riktigt roligt projekt, speciellt då det öppnar upp möjligheter för ännu fler besökare i Härjedalen. Samarbetet med Swetrip gör att vi dels kan bli en ny intressant aktör och destination för privatflygare runt om i världen men även för gemene man som får se hur enkelt det är att ta flyget mellan Arlanda och Sveg och vilka härliga miljöer och aktiviteter som finns i Östra Härjedalen. Och timingen hade inte kunnat vara bättre, då kommunen investerat för att uppgradera flygplatsen i Sveg till ny EU-standard”, avslutar Niklas Ohlson, destinationschef på Destination Sveg.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swetrip
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-