-
Destinationen som siktar högt
Antalet samarbeten i branschen ökar. Ett exempel kan man hitta i Härjedalen där Destination Sveg och Swetrip, ett företag som marknadsför tillgängliga resmål för flygplansägare och piloter.
De skall tillsammans arbeta för att locka fler att nyttja Härjedalen Sveg Airport genom film. Man skall producera en rad filmer som visar landskapet från ovan där man intervjuar lokala profiler och visa upp aktiviteter.
Marknadsföringen skall ske genom riktad digital marknadsföring och via sociala medier. Målgruppen är piloter och flygplansägare i Europa.
”- Privata piloter i Europa är en köpstark målgrupp som reser med egna och klubbägda flygplan. Vi erbjuder nu Destination Sveg att vara med från start när vi marknadsför Sverige som ett attraktivt resmål för piloter”, säger Marcus Djerf, projektledare Swetrip.
På destinationsbolaget verkar man också förväntansfulla:
”- Vi på Destination Sveg ser det här som ett riktigt roligt projekt, speciellt då det öppnar upp möjligheter för ännu fler besökare i Härjedalen. Samarbetet med Swetrip gör att vi dels kan bli en ny intressant aktör och destination för privatflygare runt om i världen men även för gemene man som får se hur enkelt det är att ta flyget mellan Arlanda och Sveg och vilka härliga miljöer och aktiviteter som finns i Östra Härjedalen. Och timingen hade inte kunnat vara bättre, då kommunen investerat för att uppgradera flygplatsen i Sveg till ny EU-standard”, avslutar Niklas Ohlson, destinationschef på Destination Sveg.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swetrip
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-