-
Destinationen som siktar högt
Antalet samarbeten i branschen ökar. Ett exempel kan man hitta i Härjedalen där Destination Sveg och Swetrip, ett företag som marknadsför tillgängliga resmål för flygplansägare och piloter.
De skall tillsammans arbeta för att locka fler att nyttja Härjedalen Sveg Airport genom film. Man skall producera en rad filmer som visar landskapet från ovan där man intervjuar lokala profiler och visa upp aktiviteter.
Marknadsföringen skall ske genom riktad digital marknadsföring och via sociala medier. Målgruppen är piloter och flygplansägare i Europa.
”- Privata piloter i Europa är en köpstark målgrupp som reser med egna och klubbägda flygplan. Vi erbjuder nu Destination Sveg att vara med från start när vi marknadsför Sverige som ett attraktivt resmål för piloter”, säger Marcus Djerf, projektledare Swetrip.
På destinationsbolaget verkar man också förväntansfulla:
”- Vi på Destination Sveg ser det här som ett riktigt roligt projekt, speciellt då det öppnar upp möjligheter för ännu fler besökare i Härjedalen. Samarbetet med Swetrip gör att vi dels kan bli en ny intressant aktör och destination för privatflygare runt om i världen men även för gemene man som får se hur enkelt det är att ta flyget mellan Arlanda och Sveg och vilka härliga miljöer och aktiviteter som finns i Östra Härjedalen. Och timingen hade inte kunnat vara bättre, då kommunen investerat för att uppgradera flygplatsen i Sveg till ny EU-standard”, avslutar Niklas Ohlson, destinationschef på Destination Sveg.
Källa: Destination Sveg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swetrip
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-