-
2022 – alla tiders rekord i gästnätter för destinationen Linköping
Efter pandemin har det blivit tydligt att antalet gästnätter i Linköping etablerat sig på en helt ny nivå. För första gången någonsin har antalet gästnätter passerat 600 000 och jämfört med med det tidigare rekordåret 2019 är det en ökning på 10 procent. Årets mest intensiva månad var juli, men vårmånaderna lockade ovanligt många besökare till Linköping.
Svenskar som besöker Linköping har ökat
Totalt genomfördes 625 934 gästnätter på hotell, stugor och vandrarhem under 2022. Drygt 535 000 gästnätter genomfördes av svenska besökare och 90 000 gästnätter genomfördes av utländska besökare. För första gången passerades därmed 600 000 gästnätter vilket kan jämföras med det tidigare rekordåret 2019 då 568 000 gästnätter genomfördes i Linköping. Sammantaget är det en ökning med 10 % i jämförelse med 2019.
Utvecklingen visar att antalet svenskar som besöker Linköping har ökat efter pandemin och samtidigt har även de utländska besökarna återkommit, men ännu inte riktigt nått upp till prepandemiska nivåer. Den största utländska marknaden är Tyskland.
”Före pandemin hade Linköping en tillväxt i antal gästnätter 16 år i rad. Vi var inne i en mycket positiv utveckling och det är förstås glädjande att den trenden fortsatte direkt efter pandemin trots den nya globala turbulensen som växte fram under 2022.” Säger Johan Thorén, styrelseordförande för Visit Linköping & Co.
Variationerna över året är stora
Tillväxten under 2022 motsvarade i princip en genomsnittlig månads totala antal gästnätter. Variationerna över året är dock stora. Flest besökare har Linköping under sommarmånaderna och trycket är lägst mellan december och februari.
”Blickar vi framåt bedömer vi att såväl andelen som antalet utländska besökare kommer att öka. Sverigebilden är positiv och vårt utbud är efterfrågat. Gällande den svenska marknaden tror vi väldigt mycket på att i närtid dra nytta av den potential LasseMajas Deckarhus tillför Gamla Linköping. Gamla Linköping är relativt okänt nationellt, men mycket uppskattat av besökare. Nu kan vi på allvar komplettera regionens redan starka utbud med Kolmården och Astrid Lindgrens Värld mot barnfamiljer. Det är långt ifrån alla städer som har skapat fler reseanledningar under pandemin, men det har Linköping.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
LasseMajas Deckarhus, men även Linköpings nya simhall, bidrar dessutom till säsongsförlängning, eftersom båda är attraktiva inomhusaktiviteter. Linköping står därmed också bättre rustat gällande reseanledningar inför kommande höst och vinter.
Källa:
Preliminär statistik från Statistiska Centralbyrån, inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem.
Camping, privat förmedlade stugor, Airbnb och boende hos släkt och vänner är exkluderat.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
-
Gästbloggare
-