-
2022 blev ett riktigt rekordår för turismen i Trelleborg
Även om boendeanläggningarna i Trelleborg kommun redan i augusti ifjol kunde fira att de tillsammans hade slagit det tidigare rekordet för hela 2021, så ska ändå 2022 i sin helhet hyllas som ett riktigt rekordår. Det totala antalet gästnätter slår nämligen det tidigare rekordet med 21,8% och spräcker dessutom för första gången 150.000-vallen.
Fler har upptäckt mer
Framgångarna 2022 bygger på flera faktorer. Ökad attraktionskraft utanför huvudsäsongen och fler utländska besökare under hela året var några av de mest framträdande. Antalet gästnätter i SCBs officiella inkvarteringsstatistik landade i slutändan på 161 754 att jämföra med 132 759 under 2021.
”Jag känner både glädje, men framför allt stolthet över de framgångar destinationens företagare kan skörda tack vare deras idoga arbete med att fortsätta utveckla attraktiva reseanledningar till vår del av landet. Fler har helt enkelt upptäckt mer och så ska det också fortsätta.” Säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.
En stark för- och eftersäsong
Då destinationen aktivt arbetar med att besöksnäringen som bransch ska ha goda förutsättningar att bedriva hållbart företagande året om, är det extra glädjande att också månaderna utanför huvudsäsongen ökar markant.
Perioderna mars/maj och september/oktober redovisar tillsammans 28,1% fler gästnätter än samma perioder året innan.
”Vi har ställt om helt och hållet när det gäller när, var och hur vi marknadsför Sydkusten och dess utbud. Vi fokuserar särskilt på att lyfta nya reseanledningar utanför vår huvudsäsong. Att vårglädjen redan spritter i människor och marker runtomkring oss tidigast i landet och att vi kan hålla kvar höstglöden långt in på den mörka årstiden ger oss fördelar som inte är lika självklara för andra destinationer.” Konstaterar Maarja Edman.
Rekordmånga utländska gästnätter
När Visit Sweden nyligen konstaterade att 2023 blir året då utländska besökare återvänder till Sverige så kunde Trelleborg och Sydkusten redan räkna hem det under föregående år. Destinationen redovisar rekordmånga utländska gästnätter där resultatet för 2022 överträffade 2019 års toppnotering med 14,6%.
Här utmärker sig särskilt den tyska marknaden som ökar med anmärkningsvärda 50,9%. Även antalet danska besökare, som minskade avsevärt under pandemin, är nu tillbaka på samma nivå som 2019.
”Att attrahera en bra mix av både svenska och utländska besökare är viktigt för våra företag. Jämför vi fjolårets resultat med övriga Skåne, som faktiskt visar en minskning med 8 % jämfört med 2019 när det gäller tyska gästnätter, så ser vi att vår destination har tagit större marknadsandelar. Vilket är ett gott betyg för den strategiska bearbetningen vi gör på just den tyskspråkiga marknaden.” Säger Maarja Edman.
Uppstickardestination
I fler och fler sammanhang kallas Sydkusten och Trelleborg kommun för uppstickardestinationen som syns alltmer och dessutom i många nya sammanhang. Något som Maarja Edman inte tycks ha något emot:
”Självklart inte! Det är precis så vi och företagen känner oss. Destinationen som både vill och kan mer. Samt som siktar mot långsiktigt positiv utveckling som kommer företagen, besökarna och lokalsamhället till gagn. Då bidrar turism på allvar till hållbar samhällsutveckling.”
Fakta om statistiken:
Inkvarteringsstatistiken beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping. Dagsbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som är viktiga delar av turismen ingår inte.
Källa: SCB/Tillväxtverket.
Läs mer om Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-