-
Sportfiske ökar starkt
Svenskarnas intresse för att åka och fiska på helger och semestrar ökar. Det är främst män som är bosatta i storstäder som vill fiska under några dagar med sina vänner som hittills har efterfrågat upplevelsen. Men nu ser man också att intresset bland kvinnor har ökat. Det är många som drömmer om att åka iväg och lära sig fiska.
Fakta om fiske
Enligt en undersökning från Statistiska centralbyrån på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten är det fler än 1,6 miljoner svenskar som fiskar varje år. De viktigaste arterna som fiskas är abborre, gädda, öring och makrill. Fångsten uppskattas totalt till 16 000 ton varav 9 000 ton fångades i sjöar och vattendrag och 7 000 ton utmed kusterna och i havet. Av detta fångades 11 000 ton med handredskap.Sportfiskemässan utökar
På grund av det ökande intresset för sportfiske så utökas Sportfiskemässan i år.Sportfiskemässan arrangeras för femte gången på Elmia mässan under tre dagar, den 17-19 mars 2017. Man hade tänkt att ha mässan i en hall men den visade sig snabbt bli uppbokad så nu utökar man med en hall till.
I år erbjuder man bland annat workshop i hur man bygger det perfekta fiskespöt,
”- Inför Sportfiskemässan 2017 satsar vi hårt på att skapa möjligheter för att visa all sorts sportfiske som finns att erbjuda, det ska finnas någonting som tilltalar alla, från nybörjaren till den riktige ”sportfiskenörden”. Det kommer att bjudas på ännu fler nyheter och aktiviteter än tidigare”, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.
På årets mässa ställer branschens stora profil Claes ”Svartzonker” Claesson ut med egen monter. Claes blev känd genom reklamsamarbetet med Volvo och har under senaste året synts i fiskeprogrammet ”Fiskefeber” och i kockprogrammet ”Kniven mot strupen”. På mässan kommer han att visa upp sina egna handgjorda beten och för dem som är sugna att prova själva har han en Betesbyggarkiosk i montern.
Källa:Artexis Easyfairs
Läs också artikeln:
Allt fler kvinnor upptäcker fiske
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jonas Nordigårds
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-