-
Sportfiske ökar starkt
Svenskarnas intresse för att åka och fiska på helger och semestrar ökar. Det är främst män som är bosatta i storstäder som vill fiska under några dagar med sina vänner som hittills har efterfrågat upplevelsen. Men nu ser man också att intresset bland kvinnor har ökat. Det är många som drömmer om att åka iväg och lära sig fiska.
Fakta om fiske
Enligt en undersökning från Statistiska centralbyrån på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten är det fler än 1,6 miljoner svenskar som fiskar varje år. De viktigaste arterna som fiskas är abborre, gädda, öring och makrill. Fångsten uppskattas totalt till 16 000 ton varav 9 000 ton fångades i sjöar och vattendrag och 7 000 ton utmed kusterna och i havet. Av detta fångades 11 000 ton med handredskap.Sportfiskemässan utökar
På grund av det ökande intresset för sportfiske så utökas Sportfiskemässan i år.Sportfiskemässan arrangeras för femte gången på Elmia mässan under tre dagar, den 17-19 mars 2017. Man hade tänkt att ha mässan i en hall men den visade sig snabbt bli uppbokad så nu utökar man med en hall till.
I år erbjuder man bland annat workshop i hur man bygger det perfekta fiskespöt,
”- Inför Sportfiskemässan 2017 satsar vi hårt på att skapa möjligheter för att visa all sorts sportfiske som finns att erbjuda, det ska finnas någonting som tilltalar alla, från nybörjaren till den riktige ”sportfiskenörden”. Det kommer att bjudas på ännu fler nyheter och aktiviteter än tidigare”, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.
På årets mässa ställer branschens stora profil Claes ”Svartzonker” Claesson ut med egen monter. Claes blev känd genom reklamsamarbetet med Volvo och har under senaste året synts i fiskeprogrammet ”Fiskefeber” och i kockprogrammet ”Kniven mot strupen”. På mässan kommer han att visa upp sina egna handgjorda beten och för dem som är sugna att prova själva har han en Betesbyggarkiosk i montern.
Källa:Artexis Easyfairs
Läs också artikeln:
Allt fler kvinnor upptäcker fiske
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jonas Nordigårds
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-