-
Sportfiske ökar starkt
Svenskarnas intresse för att åka och fiska på helger och semestrar ökar. Det är främst män som är bosatta i storstäder som vill fiska under några dagar med sina vänner som hittills har efterfrågat upplevelsen. Men nu ser man också att intresset bland kvinnor har ökat. Det är många som drömmer om att åka iväg och lära sig fiska.
Fakta om fiske
Enligt en undersökning från Statistiska centralbyrån på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten är det fler än 1,6 miljoner svenskar som fiskar varje år. De viktigaste arterna som fiskas är abborre, gädda, öring och makrill. Fångsten uppskattas totalt till 16 000 ton varav 9 000 ton fångades i sjöar och vattendrag och 7 000 ton utmed kusterna och i havet. Av detta fångades 11 000 ton med handredskap.Sportfiskemässan utökar
På grund av det ökande intresset för sportfiske så utökas Sportfiskemässan i år.Sportfiskemässan arrangeras för femte gången på Elmia mässan under tre dagar, den 17-19 mars 2017. Man hade tänkt att ha mässan i en hall men den visade sig snabbt bli uppbokad så nu utökar man med en hall till.
I år erbjuder man bland annat workshop i hur man bygger det perfekta fiskespöt,
”- Inför Sportfiskemässan 2017 satsar vi hårt på att skapa möjligheter för att visa all sorts sportfiske som finns att erbjuda, det ska finnas någonting som tilltalar alla, från nybörjaren till den riktige ”sportfiskenörden”. Det kommer att bjudas på ännu fler nyheter och aktiviteter än tidigare”, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.
På årets mässa ställer branschens stora profil Claes ”Svartzonker” Claesson ut med egen monter. Claes blev känd genom reklamsamarbetet med Volvo och har under senaste året synts i fiskeprogrammet ”Fiskefeber” och i kockprogrammet ”Kniven mot strupen”. På mässan kommer han att visa upp sina egna handgjorda beten och för dem som är sugna att prova själva har han en Betesbyggarkiosk i montern.
Källa:Artexis Easyfairs
Läs också artikeln:
Allt fler kvinnor upptäcker fiske
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jonas Nordigårds
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-