-
Träffa VD för Hertz Biluthyrning Sverige!
Anders Tärnell, VD Hertz Biluthyrning Sverige
Hur tar man fram sin målgrupp?
Det gör vi med olika metoder, men vi analyserar förstås våra befintliga kunder, deras beteenden, vanor och liknande och försöker hitta deras ”tvillingar”.Hur vet man var man skall etablera sig?
Vi etablerar oss på olika sätt beroende på situation. Från ett kundperspektiv ska det vara enkelt att hitta, att ta sig till/från, gärna nära andra verksamheter som kunden ändå besöker ofta. Det ska vara tillgängligt både geografiskt men också tidsmässigt. Ur ett internt perspektiv så är det förstås viktigt med grundläggande parametrar som närheten till tvätt och drivmedel men också bra lägen för att attrahera medarbetare.Hur marknadsför man sig?
Stor fråga – det beror ju på hur målgruppen konsumerar media, vilka passioner de har i livet etc. Vi utmärker oss inte på nåt annat sätt än vad andra annonsörer gör tror jag, vi blir mer och mer datadrivna i vår kommunikation men måste tilltala mer emotionellt och relevant.Hur ser biluthyrningsmarknaden ut i Sverige idag?
Egentligen har den inte ändrats på typ 100 år, men de senaste årens teknikutveckling har gjort att det numera finns en rad olika lösningar för kunder som vill förflytta sig, som inte fanns för typ 5 år sedan. Utvecklingen kommer att fortsätta i hög takt, vart det slutar vet ju ingen….Vilka utmaningar har branschen?
Det beror på hur vi definierar vår bransch framöver, vi har alltid sett oss som ett bildelningsföretag. Många aktörer närmar sig detta från olika håll – alltifrån startups till traditionella bilproducenter. Utmaningen är dock att hitta en bra kundupplevelse, en hållbar affärsmodell och medarbetare som trivs.Har du missat tidigare intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring – läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jennie Wickström
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-