-
Träffa VD för Hertz Biluthyrning Sverige!
Anders Tärnell, VD Hertz Biluthyrning Sverige
Hur tar man fram sin målgrupp?
Det gör vi med olika metoder, men vi analyserar förstås våra befintliga kunder, deras beteenden, vanor och liknande och försöker hitta deras ”tvillingar”.Hur vet man var man skall etablera sig?
Vi etablerar oss på olika sätt beroende på situation. Från ett kundperspektiv ska det vara enkelt att hitta, att ta sig till/från, gärna nära andra verksamheter som kunden ändå besöker ofta. Det ska vara tillgängligt både geografiskt men också tidsmässigt. Ur ett internt perspektiv så är det förstås viktigt med grundläggande parametrar som närheten till tvätt och drivmedel men också bra lägen för att attrahera medarbetare.Hur marknadsför man sig?
Stor fråga – det beror ju på hur målgruppen konsumerar media, vilka passioner de har i livet etc. Vi utmärker oss inte på nåt annat sätt än vad andra annonsörer gör tror jag, vi blir mer och mer datadrivna i vår kommunikation men måste tilltala mer emotionellt och relevant.Hur ser biluthyrningsmarknaden ut i Sverige idag?
Egentligen har den inte ändrats på typ 100 år, men de senaste årens teknikutveckling har gjort att det numera finns en rad olika lösningar för kunder som vill förflytta sig, som inte fanns för typ 5 år sedan. Utvecklingen kommer att fortsätta i hög takt, vart det slutar vet ju ingen….Vilka utmaningar har branschen?
Det beror på hur vi definierar vår bransch framöver, vi har alltid sett oss som ett bildelningsföretag. Många aktörer närmar sig detta från olika håll – alltifrån startups till traditionella bilproducenter. Utmaningen är dock att hitta en bra kundupplevelse, en hållbar affärsmodell och medarbetare som trivs.Har du missat tidigare intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring – läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jennie Wickström
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-