tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2017-03-06 09:52

    YCHL Summit samlar branschen

    Vill du ha tips och trix på hur du ska attrahera och rekrytera rätt medarbetare? Eller hur du sätter rätt förväntningar till dina nyanställda? Eller varför inte hur du behåller och utvecklar dina medarbetare du har när de väl är på plats?

    Efter förra årets succé så anordnar Young Creative Hospitality Leaders återigen en eftermiddag med YCHL Summit där alla åldrar är välkomna!

    Den 27:e april kommer våra konferencierer guida dig genom en eftermiddag med ett tema som är den hetaste potatisen just nu; Employer Branding.

    YCHL Summit samlar branschen

    Paneldebatter
    Under evenemanget hålls tre paneldebatter.

    Paneldebatt 1

    • Hanna Mannberg CEO, Vapiano Sverige
      Hannas karriär startade i kassan på McDonald’s där hon på egen hand utvecklade en arbetsprocess som gjorde att hon kunde ta dubbelt så många beställningar som sina kollegor. Snabbspola X antal år och en gedigen karriär inom HR och Operations – så hittar vi henne som VD på Vapiano Sverige där hon kombinerar sin förmåga att alltid söka förbättringar och sitt brinnande intresse för att utveckla medarbetare. Hanna avskyr allt som är tråkigt och corporate och tänker göra VAPIANO till branschens bästa och roligaste arbetsgivare.

     

    • Mattias Stengl General Manager, HOBO
      Mattias beskriver sig själv som en hotellnörd som älskar branschen och som med ett öga för framtiden har varit med och skapat koncept som utmanat det traditionella. Han blev som 23-åring Skandinaviens yngsta Hotelldirektör när han öppnade och drev det prisbelönta hotellet Comfort Hotel Xpress. Sedan i Januari 2016 är han VD för en av Stockholms största hotellsatsningar hittills, det urbana hotellet Hobo. Han tror på individen och menar att nyckeln till framgång sitter hos medarbetarna.

     

    • Emma Lindgren Freelance Communications Strategist & Writer
      Emma har en bakgrund inom Fast Moving Consumer Goods och har arbetat med kommunikation, content och digitala medier i världens största chokladföretag. Sedan drygt ett år tillbaka är hon frilansande kommunikationskonsult och stöttar små och stora organisationer med digital kommunikation och PR. På grund av sin outtröttliga passion för att få fler företag att se medarbetarna som framtidens viktigaste marknadsföringskanal, anlitas Emma också med jämna mellanrum som föreläsare och kursledare.

    Paneldebatt 2

    • Fredrik Stranne CEO, Coreworkers
      Fredrik Stranne är VD på Coreworkers som är Sveriges ledande kommunikations- och mediebyrå inom Employer Branding, Employee Engagement och Talent Sourcing. Coreworkers hjälper sina uppdragsgivare att marknadsföra, sälja och utveckla sig själva som arbetsgivare – både mot befintliga och potentiella medarbetare. Tidigare har Fredrik bland annat jobbat som HR Manager på Arla Foods i 6 år. Med andra ord så är Fredrik med sin samlad kunskap och erfarenhet inom HR, kommunikation och media en expert på paneldebattens ämne och han är redo att dela med sig av sina bästa tips!

     

    • Elisabeth Thomson Hotelldirektör, Svenska Mässan Göteborg
      Elisabeth är hotelldirektör på Svenska Mässan Gothia Towers. Elisabeth har arbetat inom besöksnäringen sedan 1990, främst i Sverige men även utomlands. Via olika positioner inom hotell och olika typer av ägandeskap så har hon inspirerats till att vilja upptäcka nya förhållningssätt till branschen. Elisabeth menar att arbetsgivare måste ligga i framkant och följa trender men även måste vara tydliga med vad för business vi bedriver och varför!

     

    • Lena Bjurner SVP Human Resources, Scandic Hotels
      Lena är Senior Vice President på Scandic Hotels Group och nominerades nyligen till prestigefyllda ”Årets personaldirektör 2017” i Universum Awards. Hon uppmärksammas bland annat för sitt arbete med att stärka Scandics arbetsgivarvarumärke samt hur hon lyfter fram mångfalden inom företaget och gör den till en styrka. Lena jobbar väldigt aktivt med Employer Branding-frågor i sin roll och har vinnlagt sig om att ha en nordisk infallsvinkel på frågan. Under Summiten kommer Lena bjuda publiken på sina framgångsrecept och dela med sig av sin erfarenhet i hur Employer Branding kan synliggöras!

     

    • Kristoffer Solstad Area Director Human Resources, Rezidor Hotel Group
      Kristoffer jobbar som Area Director Human Resources för Rezidor Hotel Group i Norden där Radisson Blu och Park Inn by Radisson hotellen ingår. Hans första jobb inom branschen var 1998 på Inter Continental i London, men ända sedan 2000 har Kristoffer jobbat på Radisson Blu. Kristoffer har en utbildning i Hotell Management och Strategic Management från Queen Margaret University i Edinburgh och Cornell University. Kristoffer berättar mer om olika strategier och visioner samt om hur Rezidor arbetar dagligen med Employer Branding enligt kedjans löfte till de anställda världen över: ”We grow talent, talent grows us!”

    Paneldebatt 3

    • Ulrika Björklund Academic Director, Hotel Institute Montreux
      Efter en uppväxt utomlands bestämde Ulrika sig för att söka en internationell karriär.
      Ulrika studerade Hospitality Management i Schweiz då hon visste att de erfarenheter och den utbildningen skulle ge henne den bas och de verktyg hon behövde för att lyckas i sitt yrke.
      Hennes första anställning efter examen var som receptionist på Hotel d ´ Angleterre i Köpenhamn. Hennes spännande hospitality-resa tog henne till många fantastiska destinationer med chefsbefattningar i Sverige, Spanien, Mexiko, Florida, Hawaii, Bermuda, St. Lucia och Barbados innan hon nådde sitt mål att bli General Manager på ett internationellt femstjärnigt hotell.
      Nu är hon tillbaka där allt började — tillbaka i Schweiz. Nu i en annan position som Academic Director för Hotel Institute Montreaux ( HIM ) i Montreaux. Hon har nu förmånen och glädjen att stödja och uppmuntra den yngre generationen

     

    • Ingmari Pagenkemper CEO, Södra Teatern
      Ingmari tillträdde som VD för Södra Teatern i augusti 2013. Innan dess har Ingmari hunnit med en hel del annat! Ingmari kom till Sverige från Tyskland som au pair 1988 och från det var det bara raka vägen framåt. Musikchef på Lydmar Hotell 1997–2006, underhållningsansvarig på Berns 2006–2011, VD för Hamburger Börs 2011–2013, VD för Södra Teatern sedan augusti 2013.

     

    • Sunniva Fallan Röd CEO, Yasuragi
      Sunniva är VD för Yasuragi, vårt Japanska tempel ute i Nacka/Hasseludden. Tidigare har Sunniva jobbat som General Manager för Scandic Kungsgatan samt General Manager för Lydmar Hotel mellan 1996-2004. Sunniva är en norsk hotellnörd som växte upp på kryssningsfartyg, hon tror starkt på det traditionella hantverket och teoretiska kunskap som ligger som en bas för vår näring, med ett modernt potentialfrämjande ledarskap som sätter människan i centrum. Med rätt ledarskap kan vem som helst göra vad som helst.

     

    • Therese Mårtensson Hotel Manager, At Six
      Redan vid 17 års ålder fick Therese sin första inblick i hur det kan vara att jobba på hotell. Tyvärr inte den fantastiska start man kan önska sig då den bland annat innehöll en för liten städklänning som endast hade ett kardborreband som livrem. Trots en knackig start fann hon snabbt kärleken till branschen, i receptionen! Mötet mellan människor och möjligheten eller kanske förmågan att förgylla någons dag visade sig vara precis det Therese sökte i sitt jobb. Efter 10 år av hårt slit hade hon vid 27 års ålder jobbat som både receptionschef och tf. hotellchef. Resan fortsatte och efter sitt stora engagemang i öppnande av flera hotell är hon idag Hotel Manager på det snart nyöppnade At Six i Stockholm.

    Underhållning och nätverkande
    Utöver det bjuds det på pausunderhållning av en DJ. Han kommer att leverera energi till alla deltagare!

    Efter avslutad debatt lovar vi dig Stockholms bästa utsikt på Södra Teatern. Självklart i kombination med mingel och nätverkande.

    Lämna evenemanget glad, insiktsfull och överraskad.

    Välkommen till Södra Teatern och YCHL Summit 2017!

    Så anmäler du dig
    Boka din biljett här – och gör det idag för det finns bara plats för 400 personer.

     

    Källa: YCHL

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: YCHL
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet