-
Nöjda utställare på Stora Nolia
Årets Stora Nolia i Umeå har avslutats.
Stora Nolia är ett stor mässa på en yta om 120.000 kvadratmeter inom- och utomhus med 500 utställare. Mässan består av olika mässområden: Bo & Bygg, Design & Mode, Stylingtorget, Shoppinghall, Mat & Dryck, Teknik & Motor, Husbilar & Husvagnar, Fritid & Vildmarksliv och Samhälle & Näringsliv.
Husvagnar & Husbilar lockar
Under mässan har man uppmärksammat några problem inom husvagns- och husbilsbranschen. Det har blivit allt dyrare för turisterna att tömma toaletten på campingar, hur branschen skall hitta bättre drivmedel som kan ersätta diesel och hur man skall få fler ställplatser runt om i Sverige.Husvagns- och husbilstillverkaren Polar visade upp sina nyheter och Kabe visade upp sina nydesignade vagnar. Även Pilote visade upp sin nya vagn. Adria visade upp lösningar som får vagnen att verka större. På Nolia får besökaren en bra överblick om allt som erbjuds inom husvagns- och husbilsbranschen.
På Lilla Nolia ger man barnen ett extra välkomnande. Här bjuder man på underhållning, pysselkoja, barnpassning, familjeparkering med mera.
Mässan pågår mellan 5 augusti-13 augusti.
Stora Nolia hade förra året 100.000 besökare. Trots att det var färre besökare i år så rapporterar utställarna en hög försäljning.
Källa: Stora Nolia
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Stora Nolia
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
-
Gästbloggare
-