-
Ny teknik skall styra museibesökarna
Den digitala tekniken fortsätter att utvecklas i en snabb takt. Nu har tekniken tagit ett stort kliv in på våra svenska museer.
Förr i tiden var museer en mycket tyst plats men det har ändrats under åren. Nu vill museibesökarna lära sig saker genom att delta och göra saker. Detta skapar utmaningar att skapa ordning i flöden av människor.
Den artificiella intelligensen Simone skall flytta in på Tekniska museet i Stockholm. Simone heter egentligen SIM.ONE och är ett digitalt ansikte som skall hjälpa museet att hålla ordning på besökarna.
Baserad i museets stora utställningshall så skall hon få museibesökarna att göra som hon vill.Projektionen av Simone är också ett konstverk skapat av Fredrik Josefsson, Daniel Lundbäck, Sharada Prasanna Mohanty och Bengt Sjölén och visas för första gången någonsin. Verket är den tredje och senaste delen i Digital Now, Tekniska museets satsning på att visa konst som skapats med digital spjutspetsteknik.
Detta är ett test på hur människan och maskinen kan leva sida vid sida, både på arbetet och på fritiden.
Utställningen är framtagen av Forskning.se, som drivs av Vetenskapsrådet och ett tiotal andra organisationer som finansierar forskning, och presenteras i samarbete med Tekniska museet.
Utställningen öppnar den 30 augusti 2017 och visas på Tekniska museet till och med den 30 november 2017.
Källa: Tekniska museet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Fredrik Josefsson
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-