-
Klara begrepp – Nyckeln till en starkare besöksnäring
Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för just den sektorn. Eller ja, numera förstås hållbar tillväxt. Tyvärr snubblar vi alltför ofta på orden i en semantisk snårskog. Sverige kan kapitalisera fullt ut på hållbar besöksnäring först när vi bringar klarhet och ordning i begreppen – ungefär som att hålla isär salt och socker i ett restaurangkök.
Under mina år som kommunikationschef i Sveriges största destinationsorganisation mötte jag olika ord för att beskriva samma företeelser på såväl lokal som nationell nivå och i flöden som LinkedIn upplever jag en fortsatt begreppsförvirring.
Besöksnäringen – bred och dynamisk sektor
Besöksnäringen är en ekonomisk pärla, som en schweizisk armékniv inkluderar allt från hotell och restauranger till transport, evenemang och turistattraktioner. Den bidrar årligen med miljarder kronor till den svenska ekonomin och skapar tusentals arbetstillfällen över hela landet. För att förstå och kunna stödja utveckling och innovation är det klokt att klargöra vad vi menar med ”besöksnäring” kontra ”turismnäring” och ”branscher inom besöksnäringen”
Turismnäringen – en del av helheten
Turismnäringen, en del av den bredare besöksnäringen, fokuserar specifikt på tjänster och aktiviteter som riktar sig till turister. Klokt att skilja på hela tårtan och endast själva grädden – båda är goda, men har olika roller. Denna distinktion är avgörande eftersom insatser och strategier för att främja turismnäringen kan skilja sig från de som riktar sig till andra delar av besöksnäringen. Exempelvis för att utveckla turismen kan specifika åtgärder som gynnar turistattraktioner, reseagenturer och guidetjänster behövas.
Branscher inom besöksnäringen – specialisering och fokus
Inom sektorn finns det specifika branscher som hotellbranschen, restaurangbranschen och eventbranschen. Varje bransch med sina unika utmaningar och möjligheter. Att se detta hjälper oss att skapa effektiva strategier. Tänk på besöksnäringen som en symfoniorkester där varje instrument spelar sin del i en harmoni.
Klarhet och konsekvens – nyckeln till framgång
Policyer och strategier vinner på ett konsekvent användande av termerna. När vi pratar om besöksnäringen som helhet inkluderas både turismrelaterade och andra besöksrelaterade aktiviteter. När specifika delar lyfts som turismnäringen eller olika branscher inom besöksnäringen, kan det vinna på att anges för att undvika förvirring. Ingen vill väl avsiktligt blanda ihop begrepp som en dålig cocktail på en i övrigt fantastisk semester.
En uppmaning till beslutsfattare och branschkollegor
Besöksnäringen har potential att bli en ännu starkare motor för svensk ekonomi. För att nå dit behövs klarhet i begreppen. Låt oss tillsammans underlätta för besöksnäringen att blomstra. Så kan vi bättre stödja och utveckla en livskraftig och viktig sektor som en välskött trädgård fylld av skönt grönt att skörda.
Här kan ni läsa Andrea Hartmann Jovells blogginlägg på Turismnytt.
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Andrea Hartmann Jovell
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-