-
Träffa Aviareps nya Vd!
Tapani Kauhanen
General Manager, Nordic Countries AviarepsVad arbetar du med?
Jag är General Manager Nordic Countries för Aviareps. Aviareps är ett företag som hjälper besöksnäringens företag att växa.
Vilka är dina arbetsuppgifter?
Som Vd i flera länder blir det en hel del administration och sådant, men som tur är, får jag även jobba med försäljning och marknadsföring. Jag arbetar på olika sätt med de bolag vi representerar. Sedan vill jag naturligtvis bidra till Aviareps tillväxt och erbjuda vårt professionella worldwide nätverk till nordiska företag, och vice versa.
Du var tidigare marknadschef för Viking Line. Varför bytte du arbete?
Jag var nog redo för ett lite större geografiskt arbetsfält. Att jobba med olika kulturer är antagligen det som gör denna bransch så intressant för mig. Det här känns som ett rätt steg för mig! Nu får jag återigen lyfta blicken och jobba med hela klotet, med Östersjöländer och resten av världen.
Vilka utmaningar ser du i ditt nya arbete?
För att kunna jobba med världomspännande produkter krävs det att man är rätt uppdaterad med hela världens resemarknader. En bra koll på tillväxtmarknader är bra att ha, för att kunna utnyttja det i arbetet här hemma.
Vilken syn har du på svensk besöksnäring?
I och med att jag arbetade mycket med inkommande turism tidigare så är det extra kul att se tillväxten i branschen. Sedan undrar jag om det var rätt beslut av Visit Sweden att stänga ner kontoren i Finland och Ryssland. Det är så mycket lättare att påverka stora grundvolymer uppåt än att ersätta dem med mindre, ofta fjärran marknader. Eller att tro att resenärerna kommer av sig själva. Jag erbjuder gärna våra tjänster genom vårt finska kontor att bibehålla och öka antalet finska besökare till Sverige.
Vilka tips kan du ge till alla som arbetar med marknadsföring inom besöksnäringen?
Försök se helheten i dina analyser. Upp- och nedgångar i volym påverkas av oändligt många saker som t ex utveckling av transportförbindelser, konkurrens, politik och annat. Ta inte äran eller deppa inte ihop – innan du har kollat eller i alla fall försökt förstå helhetsbilden. Ceteris paribus på latin, dvs “allt annat lika” betraktas lika är ett viktigt uttryck i analysarbetet – och de aktiviteter som baseras på analyserna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-