-
Träffa Aviareps nya Vd!
Tapani Kauhanen
General Manager, Nordic Countries AviarepsVad arbetar du med?
Jag är General Manager Nordic Countries för Aviareps. Aviareps är ett företag som hjälper besöksnäringens företag att växa.
Vilka är dina arbetsuppgifter?
Som Vd i flera länder blir det en hel del administration och sådant, men som tur är, får jag även jobba med försäljning och marknadsföring. Jag arbetar på olika sätt med de bolag vi representerar. Sedan vill jag naturligtvis bidra till Aviareps tillväxt och erbjuda vårt professionella worldwide nätverk till nordiska företag, och vice versa.
Du var tidigare marknadschef för Viking Line. Varför bytte du arbete?
Jag var nog redo för ett lite större geografiskt arbetsfält. Att jobba med olika kulturer är antagligen det som gör denna bransch så intressant för mig. Det här känns som ett rätt steg för mig! Nu får jag återigen lyfta blicken och jobba med hela klotet, med Östersjöländer och resten av världen.
Vilka utmaningar ser du i ditt nya arbete?
För att kunna jobba med världomspännande produkter krävs det att man är rätt uppdaterad med hela världens resemarknader. En bra koll på tillväxtmarknader är bra att ha, för att kunna utnyttja det i arbetet här hemma.
Vilken syn har du på svensk besöksnäring?
I och med att jag arbetade mycket med inkommande turism tidigare så är det extra kul att se tillväxten i branschen. Sedan undrar jag om det var rätt beslut av Visit Sweden att stänga ner kontoren i Finland och Ryssland. Det är så mycket lättare att påverka stora grundvolymer uppåt än att ersätta dem med mindre, ofta fjärran marknader. Eller att tro att resenärerna kommer av sig själva. Jag erbjuder gärna våra tjänster genom vårt finska kontor att bibehålla och öka antalet finska besökare till Sverige.
Vilka tips kan du ge till alla som arbetar med marknadsföring inom besöksnäringen?
Försök se helheten i dina analyser. Upp- och nedgångar i volym påverkas av oändligt många saker som t ex utveckling av transportförbindelser, konkurrens, politik och annat. Ta inte äran eller deppa inte ihop – innan du har kollat eller i alla fall försökt förstå helhetsbilden. Ceteris paribus på latin, dvs “allt annat lika” betraktas lika är ett viktigt uttryck i analysarbetet – och de aktiviteter som baseras på analyserna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-