-
Hur skall privat skärgårdstrafik kunna konkurrera med kommunal?
I många år har Cinderellabåtarna, som ägs och drivs av Strömma Turism, konkurrerat med det landstingsägda Waxholmsbolaget.
På Waxholmsbolaget hemsida står det:
”Waxholmsbolaget ansvarar för den kollektiva landstingssubventionerade sjötrafiken i Stockholms skärgård och hamn. Bolaget ska utforma sjötrafiken för en levande skärgård året runt.”
Ojämn konkurrens gör att skärgårdstrafik dras ned
Men när folk som har köpt SL-kortet kan åka gratis med Waxholmsbolagets båtar under lågsäsong samtidigt som man får betala för att åka med privatägd trafik så blir det en ojämn konkurrens.
Strömma turism och sjöfart är ett av de bolagen som inte har något kontrakt med Waxholmsbolaget. Därför tvingas man nu att sälja Cinderellabåtarna. Lidande blir både bolaget, de anställda som blir av med jobbet och destinationen Sandhamn som nu förlorar sin enda direktlinje med Stockholm.
Oron är stor på Sandhamn inom alla branscher men speciellt för hotell-/och konferensföretag och restauranger.
Några rederier överlever
De bolag som har kontrakt med Waxholmsbolaget kommer att kunna driva sin trafik vidare utan att påverkas ekonomiskt:
”-För oss är det här positivt eftersom vi har kontrakt med Waxholmsbolaget. Med det systemet så kanske fler börjar åka med oss”, säger Rickard Levin, Vd på Madam Rederi som trafikerar bland annat Sollenkroka, Möja, Stavsnäs och Nämndö.
Många frågetecken kring skärgårdstrafik
Bland politikerna i landstinget tror man inte att direkttrafiken mellan Stockholm och skärgården är hotad. Man välkomnar alla aktörer att diskutera frågan.
Gustav Hemming, skärgårdslandstingsrådet uttalar sig:
”- Det är inte mitt och landstingets ansvar att garantera privata rederiers trafik. Vi har redan gjort en stor anpassning genom att undanta hela sommartrafiken. Jag har svårt att tro att det är särskilt många resenärer som väljer att åka buss till Stavsnäs för att ta sig till Sandhamn bara för att spara in de här pengarna under lågsäsongen. När det gäller Möjabåtarna är restiden betydligt längre för landstingets båtar efter som vi har ett samhällsansvar att trafikera en massa bryggor på vägen. Strömma kan ju åka raka vägen mot målet”.Fartygen som är till salu
Fartygen Cinderellabåtarna är till salu för drygt 16, 8 miljoner kronor styck. Djurgårdsvarvet är anlitat för att hantera försäljningen men där tror man att båtarna kommer att säljas till utlandet.
Källa: NVP.se
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Strömma Turism & Sjöfart
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-