-
Här är Piteås mest innovativa besöksanledning
Näringslivsgalan i Piteå har genomförts och en rad priser delades ut till företag bland annat priset Årets nya innovativa besöksanledning.
Priset togs hem av Roland och Christina Skoog som driver Kust Hotell & Spa.
Motiveringen för Årets mest innovativa besöksanledning
Motiveringen för vinnarna:
För att ha vågat satsa på ett koncept som både innefattar historia och design men främst för att ha bidragit till ökat inresande till Piteå. Kust Hotell och Spa har satt Piteå ännu mer på kartan som ort och lockar en ny målgrupp som tidigare åkte till våra grannstäder.
Priset delades ut av Destination Piteå där juryordförande var Anna Olofsson, vice ordförande för Destination Piteå. I juryn ingår också Charlotta Wallstén, Vd Wallsténs i Piteå AB och Johanna Lundström, hotellchef för Piteå Stadshotell
Andra nominerade
De andra som var nominerade för priset var:
- Jan Lindbäck – Marine Group
- Hansi Gelter – Guide Natura
Vinnarna av priset i andra kategorier
Årets företagare: Niclas Wikström med företaget Oh My!
Årets varumärke: Piteå Summer Games och Kjell-Anders Johansson.
Årets nya entreprenör: Marie Tuvesson på Beats Dansstudio.
Årets ledare: Christina Skoog på Skoogs Fastigheter.
Årets småföretagare: Ulf Åberg, Piteå Golf AB.
Årets UF-företag: Victor Lindberg och Daniel Olsen, Skåpspeglar UF
Källa: Piteå kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Mikael Sundkvist, P-town
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-