-
Behöver Sverige höghastighetsbanor?
De flesta svenskar vill att Sverige skall bygga höghastighetsbanor. Och tågbranschen är på tåget.
Trafikverket har tidigare lagt förslag på en utbyggnad av järnvägen så att man kan åka tåg i 250 km/h. Men nu rasar tågbranschen mot förslaget.
I tågbolaget SJ:s remissvar till regeringen står det att utbyggnaden som Trafikverket föreslår inte räcker för att klara av framtidens transportbehov eller de uppsatta miljö- och klimatmål.
Viktig för tillväxt och miljö
”- Vi anser att höghastighetsbanorna ska byggas för 320 km/h och så snabbt det går. På så sätt kan de spela en avgörande roll både i att möta det transportbehov som följer på befolkningsökningen och kraven på klimatomställning. De kortare restiderna skulle också bidra till att en stor arbetskraftsregion i södra Sverige skapas, med ökad tillväxt och konkurrenskraft för hela landet som följd”, säger SJs strategi- och affärsutvecklingsdirektör Lena Herrmann.
Och svenska folket håller med. Enligt en undersökning genomförd av Sifo på uppdrag av SJ vill det svenska folket ha höghastighetsjärnväg (72%).
”- Det finns en stor majoritet för höghastighetsbanor i alla delar av Sverige. Detta stärker oss i vår uppfattning att detta är en viktig satsning för hela landet”, säger Lena Herrmann.
Frågan om höghastighetsjärnväg i Sverige är en del i den nationella planen.
Källa: SJ
- Text: Maria Lindqvist
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-