-
Gröna Lund satsar på kärlek och nyttig mat
I år satsar Gröna Lund på nyttig mat och kärlek. Många säger att historia upprepar sig och det är nog sant – iallafall på Gröna Lund. I år fyller parken 135 år och det firas i kärlekens tecken. Sanningen är att parken grundades av ett kärlekspar en gång i tiden.
Årets säsong går i kärlekens tecken
Hela sommaren kommer besökarna att märka av känslan av kärlek i parken. Den 16 juni kommer till och med ett par att vigas i berg och dalbanan Jetline.
Paret Tobbe och Susanne kommer att vigas sittande i vagnarna och åka upp till den högsta toppen. Där kommer prästen att stå och viga dem varefter de sedan ska åka klart.
Senare under 2018 kommer också en långfilm (namnet är ej klart än) att ha premiär. Filmen kommer att baseras på kärlekshistorien som Gröna Lund bygger på.
Många konserter
Varje år arbetar parkens medarbetare mycket med att boka upp artister till lilla och stora scenen på Gröna Lund. Man försöker att erbjuda musik för alla smaker och att få en jämvikt mellan kvinnliga och manliga artister. Men det är inte lätt då musikbranschen fortfarande domineras av manliga artister.
Under säsongen kommer cirka 70 konserter att hållas i parken.
”- Vi erbjuder Sveriges billigaste och mest tillgängliga konsertfestival”, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund. Med Gröna Kortet för 270 kronor kommer man in på alla konserter under hela säsongen.
Mer underhållning
TV4 fortsätter att sända sitt TV-program Sommarkrysset från Stora scenen. Liksom tidigare år kommer Gry Forsell att vara programledare. Nyheten i år är att man kommer att avsluta programmet för säsongen på en onsdag istället för på en lördag.
Många besöker Gröna Lund för att dansa. Totalt kommer det att arrangeras 90 danskvällar i år.
För barnen erbjuds det tre nya barnföreställningar och trolleri av Tobbe Trollkarl och framträdanden av Mojje. Trollen Kotte och Vera kommer att visa barnen hur man sopsorterar på ett roligt och pedagogiskt sätt.
Välgörenhet
Parks & Resort, som äger Gröna Lund, står återigen som värd för Childhooddagen. Childhood är en ideell organisation som arbetar för barns rättigheter. Under dagen hålls en konsert där Prinsessan Madeleine kommer att närvara. Alla intäkter i parken före klockan 16 kommer att gå direkt till Childhood.
Besökaren kan äta nyttig mat
Efterfrågan på hälsosam mat ökar i Sverige och det märks också bland besökarna på Gröna Lund. Under 2017 var till exempel 9% av all mat som serverades vegetarisk. Detta vill Fredrik Fjällström, Food & Beverage Manager, ta vara på. Han berättar också att folk ofta väljer bort rött kött och väljer istället vitt kött.
I år öppnas en ny matkiosk på Grönan – Poké Bowls. Den trendiga och hälsosamma maträtten från Hawaii baseras här på ris och quinoa. Till det får man välja bland tre toppings (lax, kyckling eller tofu) och grönsaker.
Satsning på personalen
När man besöker Gröna Lund så ser man inte allt det arbete som personalen lägger ned för att gästerna ska få uppleva en bra dag i parken.
Under årets säsong har man satsat extra på rekryteringen av medarbetare och utbildning.
Stora planer för framtiden
Det har länge funnits planer på att utveckla parken. Man har kommit fram till att en tredjedel av parkens byggnader är i så stort behov av renovering att man väljer att bygga nytt. Det är den delen av parken som ligger vid vattnet närmast Allmänna Gränd och kallas Tyrolerparken som ska rivas. När allt är klart kommer besökarna att kunna gå längs vattnet runt hela parken.
En ny berg- och dalbana kommer att byggas på platsen med start och mål under jord. Attraktionen byggs av det schweiziska företaget B&M.
För de hungriga planeras två nya restauranger i området.
Bakom kulisserna kommer personalen att få en trivsammare miljö med nya omklädningsrum, en ny verkstad med mera.
Första spadtaget för projektet tas i september 2018 och blir klart år 2021.
Förberedelserna är i full gång
Veckan före säsongspremiären så är det mycket som måste fixas. Runt om i parken planteras blommor, scenen förbereds, man målar.
Andreas Theve, tivolihistoriker på Gröna Lund, har inför årets säsong arbetat med arkivet och tagit fram bilder och affischer. Runt om i Stockholm så ser man nu reklamaffischer för Gröna Lund på bussarna. Den 28 april öppnar parken portarna för säsongen. Som stockholmarna brukar säga ”När Gröna Lund öppnar så är våren här!”.
Läs tidigare artikel om satsningarna på Gröna Lund:
Källa: Gröna Lund
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Karin Lundin/Rockfoto
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-