-
Ny mässanläggning vid Arlanda – Scandinavian Expo – öppnar hösten 2020
Vid Uppsala Handelskammares Arlandalunch förra fredagen presenterade finansmannen Per Taube planerna på en ny stor mässanläggning i Arlandastad – Scandinavian Expo.
Arlanda växer i snabb takt
Arlanda växer så det knakar! Det är visionen om Airport City som börjar bli verklighet. Ute vid själva flygplatsen byggs det både kontorskomplex och ytterligare ett hotell. Det är återigen Petter Stordalens Nordic Choice Hotels som satsar. Den här gången på budgethotell, för som Stordalen sa – man ska ju ändå bara sova där. Och mycket mer ska det bli.
Dessutom fortsätter fordonsklustret där man nyligen öppnade den första teststräckan med elväg på allmän väg, att utvecklas. Här finns även testanläggningar för både personbilar och tyngre fordon samt utbildningslokaler, mötesfaciliteter och möjligheter att göra diverse fordonsrelaterade aktiviteter.
Arlanda lyftes också fram som en mycket stark tillväxtmotor för hela Stockholm-Uppsala-regionen. Regionen är faktiskt en av de starkast växande i Europa. Nu när man fått klartecken att det blir 4-spår hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala så har en av de viktigaste stötestenarna blivit undanröjd. Den flaskhals som nu återstår att åtgärda är E4 som behöver byggas ut för att undanröja de köer som nu uppstår där alltför ofta.
Eurostop blir mötes- och eventarena och storhotell
Nu görs alltså också stora satsningar på Eurostopanläggningen. Det är superentreprenören Per Taube, som genom bolaget Arlandastad Holding, skall bygga mötes- och eventarenan Scandinavian Expo i det som en gång var Ica Maxi. Efter om- och tillbyggnad blir mässanläggningen större än Kistamässan och invigs hösten 2020. Dessutom bygger man tillsammans med Nordic Choice ut Quality-hotellet med ett torn och antalet rum dubbleras därmed till 900. Petter Stordalen som också var närvarande vid presentationen var som vanligt lyrisk över Sverige och Stockholmsområdet, men nu även Arlanda i synnerhet. Han ser en enorm potential i utvecklingen av området och älskar att de får vara en del i den.
Eftersom Scandinavian Expos första etapp, omfattande närmare 60.000 kvm, innehåller mässhallar, konferenscenter och även stor hotellkapacitet kommer det att tillföra Arlanda och storstadsregionen Stockholm-Uppsala ännu större möjligheter genom att kapacitet för stora mässor, konferenser, kongresser och event skapas även här.
- Text: Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-