-
Debatt – Ejnar Söder, nestorn inom hotellbranschen, ryter till!
Ejnar Söder har jobbat i besöksnäringen i mer än 70 år och är trött på branschens oförtjänt låga status och dåliga utbildningsmöjligheter. Nu kräver han förändring och skickar ut ett manifest i tio punkter till viktiga makthavare i branschen.
”Besöksnäringen omsätter närmare 320 miljarder varje år, är det viktigaste fönstret för marknadsföring av Sverige och är dessutom den bransch som tar hand om flest asylsökande i landet. Ändå finns inte en enda utbildning på högskole- eller universitetsnivå i Stockholm som utbildar personal inom restaurang, hotell och turism. Det är skandal.” Säger Ejnar Söder.
Oacceptabelt att hotell ska behöva utbilda sin egen personal
Ejnar uppmanar både Handelshögskolan och Stockholms Universitet att fylla det hål som finns i utbildning inom besöksnäringen. Han gör en jämförelse med läkemedelsbranschen som omsätter cirka 40 miljarder och har flertalet utbildningar på statlig nivå.
”Det helt oacceptabelt att hotell ska behöva utbilda sin egen personal. Inte minst med tanke på hur mycket besöksnäringen bidrar med i integrationsfrågan, både vad gäller sysselsättning och utbildning.” Fortsätter Ejnar.
Ejnar Söder brinner även för att höja statusen på yrken inom besöksnäringen. Han anser att exempelvis en Food and Beverage Manager på ett större hotell ska ha samma status som en civilingenjör. Genom ett manifest bestående av tio punkter, uppmanar Ejnar branschen till agerande. Manifestet skickas nu till alla viktiga myndighetspersoner, ledare och makthavare i branschen.
”Att skicka ut mitt manifest är en krafthandling. Jag hoppas på en reaktion som skapar förändring.” Avslutar Ejnar Söder.
Ejnars Manifest – en femårsplan:
Inom fem år…
- …har besöksnäringen en egen avdelning inom näringsdepartementet med resurser motsvarande branschens betydelse.
- …är VD för Svenskt Näringsliv rekryterad från besöksnäringen.
- …har en kvalificerad PR-byrå anlitats för utformning av en femårig PR-plan med målet att öka betydelsen av svensk turism och mötesindustri internationellt.
- …har anslaget för den totala marknadsföringen av Sverige som besöksmål fördubblats och Asien samt andra idag icke bearbetade marknader inkluderats.
- …har kännedomen om vår bransch ökat genom aktivering av lokalföreningar att informera lokala politiker på respektive ort om vår verksamhet genom arbetsplatsbesök och andra gemensamma åtgärder.
- …har en PR-plan för Visitas roll på sociala medier utvecklats med syfte att popularisera vår bransch och samtidigt ge information om dess betydelse för unga människor ur jobbsynpunkt.
- …har tidningen ”Besöksliv” utvecklats med syfte att popularisera vår bransch och att höja dess status. Varje nummer (månatligen) bör innehålla en presentation av en branschprofil (=förebild) som ska locka unga människor att söka till vår bransch.
- …är IHRA (International Hotel and Restaurant Association) återupprättat och grunden för ett starkt internationellt samarbete lagts, med bl.a. utbytesprogram för personal.
- …har Europas bästa skola för vår bransch öppnat i Stockholm, där all form av utbildning – hög som låg – erbjuds.
- …har branschens marknadsföring utökats med målet att göra Sverige till Europas ”mötesland” med ytterst positiv inverkan inom samhällets olika områden. Sveriges möteskultur är ryktbar och välkänd för hög servicegrad och kvalitativa anläggningar med modern utrustning.
Om Ejnar Söder:
Han inledde yrkeskarriären direkt efter realexamen då han fick sommarjobb som smörgåsnisse på Hotell Elfverson i skånska Mölle. Det blev starten på den närmare sju decennier långa karriären inom hotell-, flyg och restaurangbranschen, som bland annat innefattade ansvaret för oljejätten Essos stora motellsatsning på 1960-talet, det egna konceptet Star Hotels och uppförandet av designhotellen Nordic Light och Nordic Sea i Stockholm, som numera ingår i hotellmogulen Petter Stordalens imperium.
Han fyller 87 i år och är idag en av ägarna till The Winery Hotel i Stockholm. Ett hotell som han beskriver som hans bästa projekt, hittills.
- Text: Ejnar Söder/Sarah Djerf
- Foto: Sarah Djerf
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
8 svar till “Debatt – Ejnar Söder, nestorn inom hotellbranschen, ryter till!”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-
Underbar läsning. Vilken skön kille Ejnar är. Sen bor han i Sollentuna. I en kommun där ordet besöksnäring, än så länge inte ens existerar. Men det skall vi ändra på!
Strålande analys. Vore intressant att få mer av Einars tankar. Är han aktiv på sociala medier?
Hej Urban, Vad roligt att du tycker det är intressant. Tyvärr är Ejnar inte aktiv på sociala medier. Hör av dig till mig så kan kan förmedla kontakten till honom för mer information. [email protected]
Om man är intresserad mer om hans bakgrund kan man läsa hans bok Från smörgåsnisse till hotelldirektör.
En jättebra bok.
Har jobbat för Ejnar totalt ca 17 år. Han är en fantastisk människa att jobba för.
Tack Ejnar för en intressant debattartikel. Vi vill gärna lägga till att det på Frans Schartaus Handelsinstitut i Stockholm finns 5 Yrkeshögskoleutbildningar inom Hotell- och turismnäringen. T.ex. utbildningen Hotel Management har SeQF-nivå 6 vilket betyder att de studerande når samma kompetensmål som de 3-åriga högskoleutbildningarna. YH-studerande utvecklas successivt genom teoretisk undervisning och under praktikperioder till de ledare som branschen har stort behov av. Välkommen att besöka oss och då informerar vi gärna också om våra internationella samarbeten. Med vänliga hälsningar Susanne Gustafsson och Marcus Hellström
Ejnar du har helt rätt i denna fråga, det behövs universitetsutbildning för framtida ledare inom besöksnäringen.
Vi på Restaurang- och hotellhögskolan, Campus Grythyttan, Örebro universitet, vet att det tar lång tid att skapa en ny utbildning och det tar både tid och kraft att utveckla lärarkompetens för att driva en utbildning med hög kvalitet på universitetsnivå för besöksnäringen.
Vi på Campus Grythyttan ligger i framkant och är först ute oavsett det gäller Hospitality Management, Måltidskreatörer eller Måltidsekologer.
Nu behöver vi tillsammans verka för att gemensamt utbilda och utveckla för besöksnäringen.
Vi vill hjälpas åt här och nu, för att bygga branschinriktade universitetsutbildningar i Sverige, i Stockholm och i andra svenska storstäder.
Ute Walter, prefekt Restaurang- och hotellhögskolan, Campus Grythyttan, Örebro universitet
Sven Helin, prefekt, Handelshögskolan, Örebro universitet
Jag har i 25 år drivit managementutbildning inom Besöksnäringen, först vid IFL och senare som Visitas Managementprogram. Över 800 högre chefer har genomgått programmet. Dock inte lätt av följande skäl
– Saknas kultur i branschen för kompetensutveckling och/eller brist på lönsamhet
– All kompetensutveckling måste börja med de högsta cheferna så de inser nyttan med utbildning
– Visita gör inget för att stötta kompetensutveckling av chefer
– Många utbildas idag inom högskolor o YH utbildningar men besöksnäringen är en låglönebransch med skiftarbete så många försvinner från branschen då alla branscher behöver service inriktade medarbetare, t ex fastighetsbranschen
Vore toppen om man kunde höja branschens status enligt Einars debattinlägg, men branschen kan själv hjälpa till genom att öka sin lönsamhet o kunna betala marknadsmässiga löner.
Vi skall vara glada att ha än flera invandrare som är beredda att ta de jobb i branschen som svenskar ratar
Därför startar vi på Svenska Möten vår egen Akademi. Just för att höja statusen i branschen men även kompetenshöja våra medarbetare. https://www.svenskamoten.se/nyheter/svenska-moten-hojer-statusen-pa-motesbranschen/