-
Stockholmska besöksnäringsaktualiteter från Handelskammarens lunch
Veckan före påskveckan var det åter besöksnäringslunch på Stockholms Handelskammare. Även denna gång var det korta, informativa och kärnfulla framträdanden om besöksnäringsaktualiteter.
Robotar är framtiden men det mänskliga mötet allt viktigare
Först ut var Christoffer Riddersäter från TUI som hade med sin nya medarbetare Pepper, roboten som TUI har ”anställt” för att visa att automation kan skapa mer utrymme för kreativitet. Tyvärr var Pepper lite trött den här dagen så vi fick inte se honom (?) excellera i ”personlig service”, men TUIs erfarenhet är att Pepper bara har haft en positiv inverkan i företaget. Dock är man väl medveten om, och tror verkligen på att det personliga mötet kommer att spela en ännu större roll i framtiden.
Gamingevent ett unikt sätt att nå svårfångad målgrupp
Martin Sirc från Dreamhack gav intressanta insikter om hur stort gaming är. Något många i sällskapet inte visste om. Omsättningen i gamingindustrin är redan en bra bit över en miljard dollar och mediaaktörer (som Netflix) ser spel som Fortnite som en större konkurrent än deras traditionella ”motspelare” (som HBO). Vad har då detta med Stockholm att göra? Jo, när Dreamhack som arrangerar 15 e-sport-event runt om i världen varje år, kom till Stockholm och Globen förra året syntes Stockholm mer i världen än många tror. Eventet hade över 11 000 besökare och mer än 26 miljoner ”tittare” (stream views) och fick stor uppmärksamhet i sociala medier. Det som är intressant är att det når ut till en målgrupp som är väldigt svår att nå via traditionella marknadsföringskanaler. Vi fick också veta att e-sport på sikt kan komma att bli en OS-gren.
50 kilometer bilfri cykelupplevelse i Stockholm
Miriam Wolf berättade om Stockholm Bike som är en cykelupplevelse som alla kan delta i och som äger rum i september. Årets arrangemang är det åttonde och samlar 1 600 cyklister från 30 länder. Det är ingen tävling och man jobbar mycket med hållbarhet. Exempelvis är man zero waste och har inga goodie bags. Under några timmar skapar man 50 kilometer bilfri stad i Stockholm.
Handbolls-EM 2020 lockar många journalister
Av Christer Bergström fick vi veta att Handbolls-EM 2020 kommer att ge många besökare och hotellbokningar till Stockholm. Eftersom det är ett ovanligt utspritt mästerskap är det bara vissa av matcherna som spelas här. Det är hela tre länder som delar på det – Sverige, Norge och Österrike. Tävlingarna samlar 1 500 journalister så det kommer att skrivas mycket om Stockholm och Sverige.
Ny urban stadsdel växer fram i Stockholm
Att Stockholm växer så det knakar hör vi ofta och nu fick vi höra om ett spännande projekt som skall göra Slakthusområdet till en urban stadsdel. John Allersson från fastighetsbolaget Atrium Ljungberg visade hur man kommer att skapa en miljö där man både bevarar och utvecklar de gamla ikoniska fastigheterna som finns kvar från tidigare verksamheter och skapar nya. Förutom bostäder och kontor kommer det att finnas mat, kultur och upplevelser dygnet runt. Både coworking och coliving var koncept som nämndes. Man skapar en scen för ungefär 2 000 besökare, vilket är ett format som det råder brist på idag och man kommer inte att bygga en klassisk galleria. Istället kommer man att handplocka hyresgäster. Målsättningen är också att det skall bli ett ekosystem för design, tech och innovation.
Framtidens mat – ny utställning på Spritmuseum
Sist ut var Anna-Karin Svanberg från Spritmuseum på Djurgården som berättade om deras tillfälliga utställning Framtidens mat. Det är lite annorlunda än tidigare utställningar man haft. Bland annat är den intressant och delvis anpassad för barn, vilket är nytt för Spritmuseum av naturliga skäl. Nu kan för första gången barn få ut lite mer av museet och utställningen är både trevlig och intressant kan undertecknad intyga. Utställningen pågår till oktober.
Som alltid fick vi smaka på utsökt lunchmat från en lokal matentreprenör som denna gång var Urban Deli.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-