-
ARK56 ska lyfta Blekinges turism – kustlederna invigs i juni
Den 2 juni invigs ARK56, ett nytt nätverk av leder i Blekinge som syftar till att lyfta Blekinges turism nationellt och internationellt.
Visionen för projektet är att Blekinge blir en känd och hållbar destination för naturturism. Men projektet ska även tillgängliggöra natur och kultur i biosfärområdet Blekinge Arkipelags skärgård, både för lokalbefolkning och besökare.
“Blekinge har saknat något som det här. Ett varumärke som överskrider kommungränser och fokuserar på vad besökaren kan göra gör hela regionen mer attraktiv. Det är ett väl genomfört arbete. Många satsningar drar nu åt samma håll, varav ARK56 är en. Ju mer vi arbetar tillsammans över kommungränserna ju mer lyfter vi hela Blekinges besöksnäring.” Säger Leif Wictorén, Länsturismchef som varit delaktig i processen.
Kan utforska området på olika sätt
De sammanlänkade kustlederna kallas för ARK56 och sträcker sig längs ungefär 200 kilometer av Blekinges kust. En besökare kan utforska ARK56 till fots, på cykel, eller i vattnet med kajak eller båt. Hela 54 medlemsföretag agerar som ambassadörer för ARK56 och erbjuder mat, boende och upplevelser.
Nya kajakbryggor längs hela rutten gör det enklare för paddlare att kliva iland. Samtidigt rustas infrastruktur som grillplatser, toaletter, bryggor, y-bommar och annat upp i hela skärgården.
Digital plattform förbättrar upplevelsen
Ett enhetligt skyltkoncept som skapar igenkänningsvärde och en modern, attraktiv vägvisning längs hela rutten har tagits fram. I konceptet håller man sig till ledstandarder för tydlighet, men vill samtidigt använda skyltningen för att förbättra besökarens upplevelse.
Genom att låta en avancerad mobil applikation vara navet i ARK56 skapas en plattform där man kan möta målgrupper som vill ta del av olika delar av ARK56.
Projektet är ett stort samverkansprojekt mellan Region Blekinge, Blekinge Arkipelag, Visit Blekinge, Karlskrona, Karlshamn och Ronneby Kommun såväl som Länsstyrelsen Blekinge.
- Text: Blekinge Arkipelag
- Foto: ARK56
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-