-
ARK56 ska lyfta Blekinges turism – kustlederna invigs i juni
Den 2 juni invigs ARK56, ett nytt nätverk av leder i Blekinge som syftar till att lyfta Blekinges turism nationellt och internationellt.
Visionen för projektet är att Blekinge blir en känd och hållbar destination för naturturism. Men projektet ska även tillgängliggöra natur och kultur i biosfärområdet Blekinge Arkipelags skärgård, både för lokalbefolkning och besökare.
“Blekinge har saknat något som det här. Ett varumärke som överskrider kommungränser och fokuserar på vad besökaren kan göra gör hela regionen mer attraktiv. Det är ett väl genomfört arbete. Många satsningar drar nu åt samma håll, varav ARK56 är en. Ju mer vi arbetar tillsammans över kommungränserna ju mer lyfter vi hela Blekinges besöksnäring.” Säger Leif Wictorén, Länsturismchef som varit delaktig i processen.
Kan utforska området på olika sätt
De sammanlänkade kustlederna kallas för ARK56 och sträcker sig längs ungefär 200 kilometer av Blekinges kust. En besökare kan utforska ARK56 till fots, på cykel, eller i vattnet med kajak eller båt. Hela 54 medlemsföretag agerar som ambassadörer för ARK56 och erbjuder mat, boende och upplevelser.
Nya kajakbryggor längs hela rutten gör det enklare för paddlare att kliva iland. Samtidigt rustas infrastruktur som grillplatser, toaletter, bryggor, y-bommar och annat upp i hela skärgården.
Digital plattform förbättrar upplevelsen
Ett enhetligt skyltkoncept som skapar igenkänningsvärde och en modern, attraktiv vägvisning längs hela rutten har tagits fram. I konceptet håller man sig till ledstandarder för tydlighet, men vill samtidigt använda skyltningen för att förbättra besökarens upplevelse.
Genom att låta en avancerad mobil applikation vara navet i ARK56 skapas en plattform där man kan möta målgrupper som vill ta del av olika delar av ARK56.
Projektet är ett stort samverkansprojekt mellan Region Blekinge, Blekinge Arkipelag, Visit Blekinge, Karlskrona, Karlshamn och Ronneby Kommun såväl som Länsstyrelsen Blekinge.
- Text: Blekinge Arkipelag
- Foto: ARK56
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-