-
ARK56 ska lyfta Blekinges turism – kustlederna invigs i juni
Den 2 juni invigs ARK56, ett nytt nätverk av leder i Blekinge som syftar till att lyfta Blekinges turism nationellt och internationellt.
Visionen för projektet är att Blekinge blir en känd och hållbar destination för naturturism. Men projektet ska även tillgängliggöra natur och kultur i biosfärområdet Blekinge Arkipelags skärgård, både för lokalbefolkning och besökare.
“Blekinge har saknat något som det här. Ett varumärke som överskrider kommungränser och fokuserar på vad besökaren kan göra gör hela regionen mer attraktiv. Det är ett väl genomfört arbete. Många satsningar drar nu åt samma håll, varav ARK56 är en. Ju mer vi arbetar tillsammans över kommungränserna ju mer lyfter vi hela Blekinges besöksnäring.” Säger Leif Wictorén, Länsturismchef som varit delaktig i processen.
Kan utforska området på olika sätt
De sammanlänkade kustlederna kallas för ARK56 och sträcker sig längs ungefär 200 kilometer av Blekinges kust. En besökare kan utforska ARK56 till fots, på cykel, eller i vattnet med kajak eller båt. Hela 54 medlemsföretag agerar som ambassadörer för ARK56 och erbjuder mat, boende och upplevelser.
Nya kajakbryggor längs hela rutten gör det enklare för paddlare att kliva iland. Samtidigt rustas infrastruktur som grillplatser, toaletter, bryggor, y-bommar och annat upp i hela skärgården.
Digital plattform förbättrar upplevelsen
Ett enhetligt skyltkoncept som skapar igenkänningsvärde och en modern, attraktiv vägvisning längs hela rutten har tagits fram. I konceptet håller man sig till ledstandarder för tydlighet, men vill samtidigt använda skyltningen för att förbättra besökarens upplevelse.
Genom att låta en avancerad mobil applikation vara navet i ARK56 skapas en plattform där man kan möta målgrupper som vill ta del av olika delar av ARK56.
Projektet är ett stort samverkansprojekt mellan Region Blekinge, Blekinge Arkipelag, Visit Blekinge, Karlskrona, Karlshamn och Ronneby Kommun såväl som Länsstyrelsen Blekinge.
- Text: Blekinge Arkipelag
- Foto: ARK56
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-