-
Destinationen Göteborg sätter nytt turismrekord i sommar
Det har varit högt tryck på hotellen i Göteborgsregionen i sommar. I juni ökade gästnätterna i regionen med 2 procent och prognosen för juli pekar mot fortsatt ökning. USA, Norge och Sverige står för de största ökningarna hittills.
”Göteborg är en attraktiv sommardestination som lockar besökare år efter år. Det är ett fantastiskt resultat att gästnätterna ökar från förra årets redan höga nivåer.” Säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Indikationen är en fortsatt ökning
Besöksnäringen i Göteborgsregionen fortsätter växa. Enligt statistik från SCB/Tillväxtverket gjordes totalt 2,2 miljoner övernattningar under januari till juni på hotell och vandrarhem i regionen. En ökning med 3 procent jämfört med året innan, där juni som enskild månad ökade 2 procent.
Från USA är ökningen i år hela 29 procent och den största utlandsmarknaden Norge och hemmarknaden Sverige växte med 6 procent vardera. Statistiken för juli redovisas först i september, men indikationen är en fortsatt ökning.
”I augusti har vi både European Choir Games, Gothenburg Culture Festival och Way out West att se fram emot. Så förhoppningarna är goda om en bra avslutning på sommarsäsongen 2019.” Säger Peter Grönberg.
- Text: Göteborg & Co AB
- Foto: Steampipe prod./Göteborg Co
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-