-
Besöksnäringslunch på Stockholms Handelskammare
Förra veckan var det återigen dags för besöksnäringslunch hos Stockholms Handelskammare och här kommer några korta observationer, spaningar och konstateranden från den.
Medverkan i filmsatsning bygger varumärke
Magnus Widell, VD för Gröna Lund berättade om deras engagemang i filmen Eld och lågor som till stora delar handlar om och utspelar sig på Gröna Lund. Bland annat fick vi veta att deras syfte inte var att få fler besökare utan främst att bygga det historiska varumärket. När man nu tittar tillbaka kan man konstatera att det har byggt ett otroligt starkt varumärke både internt och externt.
Statistik och trender
Martin Daniels från Tillväxtverket gav oss lite fakta och statistik från rapporten för 2018 och även lite trender, som att turismen fortsätter att öka och att den långväga turismen är en drivare. Vi fick också veta att man försöker få bättre statistik och information om besökarnas beteende genom att använda nya datakällor som mobilpositionsdata. Att man har svårt att få statistik från Airbnb försvårar arbetet men man jobbar på att få in det från dem och även andra delningsplattformar.
Do’s and Don’ts i hotellprojekt
Sune M. Malmström från Hotel Diplomat berättade om deras nya projekt Villa Dagmar som öppnar våren 2020 efter en del förseningar. Han gav oss lite ”Do’s and Don’t’s” som att kostnadskontroll och uppföljning är viktigt liksom att ta hjälp av en byggnadskonsult. Att färdigställa ett helhetskoncept men lämna utrymme för ändringar var en fungerande modell för dem. Med de förseningar som de drabbats av hade det också varit avgörande att de hade klausuler i hyresavtalet som reglerade den saken.
Om ni undrar vad Villa Dagmar skall bli så är det ett ”ombonat boutiquehotell med 70 rum/sviter och en pulserande mötesplats i stilfull design” i direkt anslutning till den nyrenoverade Östermalmshallen i Stockholm.Lollapalooza – succé redan första året
Frida Riklund från Live Nation berättade om Lollapalooza som de arrangerade i Stockholm för första gången i somras. De är väldigt nöjda och stolta med resultatet och siktar nu på att det skall bli en årligen återkommande festival som får hela staden att sjuda. Man vill att sista helgen i juni skall bli etablerat som Lollapalooza-helgen. För Stockholm som besöksmål betyder ett sådant här evenemang mycket då (i år) 50-60 procent av besökarna var inresta, alltså icke-stockholmare. Främst kom de från Norge och Finland men även Storbritannien, USA och Tyskland. Totalt hade man 56 000 besökare.
Hur kan vi förkomma överturism hos oss?
Patric Sjöberg, VD för Strömma Group sedan i juni, berättade om sin rundresa till de 16 destinationer där de verkar och det han noterat där. Han konstaterade att överturism nu börjar bli en realitet i vår närhet. Både Köpenhamn och den norska kusten har fått uppleva det och det gäller att vi försöker förekomma det här. De negativa reaktionerna är ofta inte baserade på fakta så det är viktigt att vi sprider korrekt fakta och förslag på åtgärder. Vi ska kanske till exempel begränsa kryssningsfartygen och fokusera på kvalitet, alltså dem som faktiskt vill uppleva det vi har att erbjuda och betalar för det. Han poängterade också hur viktigt det är att vi har, får behålla och kanske även får fler, direktlinjer med flyg till Arlanda. De skapar förutsättningar för fler att komma hit och i många fall fler av dem som utgör gruppen vi vill ha som besökare.
Street food – ätvänlighet och logistik
Från Åsa Bard Talborn, projektledare på Stockholmsmässan, fick vi veta mycket om food trucks och street food. De arrangerar nämligen Stockholm Street Food och Food Truck-SM. Definitionen på street food är att det ska vara ”ätvänligt” och lättätet på stående fot utan bord och nu har det nått nivån att det ofta är en ”riktig restaurang” som har flyttat ut till en food truck. Vi fick också veta att det är en uppvisning i logistik och det förstår man när man hör att de som sålde mest under Stockholm Street Food sålde 1 000 måltider på två dagar! Det är mer än en per minut! Vi fick också några trender:
- Vego och vegansk mat är en självklarhet
- Grilla, öppen eld och långkok
- Hitta sin nisch
- Miljötänk
Livrustkammaren – från anslagstavla till historiebästis
Sist ut var Magdalena Westin Piotrowska som är intendent på Livrustkammaren. Hon berättade hur de har gått från att vara ”ett gammalt mossigt museum” till en succé på sociala medier. De har gått från noll likes till 153.000 och från att vara en ”anslagstavla” till att vara följarnas ”historiebästis”. Det hela började med att en av de tre intendenter som sköter deras sociala medier (det är inte kommunikationsavdelningen som gör det) fick idén att ta en bild på en hjälm från en rustning placerad på en cykel och titulera den cykelhjälm. Det blev viralt och resten är historia…
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-