-
Besöksnäringslunch på Stockholms Handelskammare
Förra veckan var det återigen dags för besöksnäringslunch hos Stockholms Handelskammare och här kommer några korta observationer, spaningar och konstateranden från den.
Medverkan i filmsatsning bygger varumärke
Magnus Widell, VD för Gröna Lund berättade om deras engagemang i filmen Eld och lågor som till stora delar handlar om och utspelar sig på Gröna Lund. Bland annat fick vi veta att deras syfte inte var att få fler besökare utan främst att bygga det historiska varumärket. När man nu tittar tillbaka kan man konstatera att det har byggt ett otroligt starkt varumärke både internt och externt.
Statistik och trender
Martin Daniels från Tillväxtverket gav oss lite fakta och statistik från rapporten för 2018 och även lite trender, som att turismen fortsätter att öka och att den långväga turismen är en drivare. Vi fick också veta att man försöker få bättre statistik och information om besökarnas beteende genom att använda nya datakällor som mobilpositionsdata. Att man har svårt att få statistik från Airbnb försvårar arbetet men man jobbar på att få in det från dem och även andra delningsplattformar.
Do’s and Don’ts i hotellprojekt
Sune M. Malmström från Hotel Diplomat berättade om deras nya projekt Villa Dagmar som öppnar våren 2020 efter en del förseningar. Han gav oss lite ”Do’s and Don’t’s” som att kostnadskontroll och uppföljning är viktigt liksom att ta hjälp av en byggnadskonsult. Att färdigställa ett helhetskoncept men lämna utrymme för ändringar var en fungerande modell för dem. Med de förseningar som de drabbats av hade det också varit avgörande att de hade klausuler i hyresavtalet som reglerade den saken.
Om ni undrar vad Villa Dagmar skall bli så är det ett ”ombonat boutiquehotell med 70 rum/sviter och en pulserande mötesplats i stilfull design” i direkt anslutning till den nyrenoverade Östermalmshallen i Stockholm.Lollapalooza – succé redan första året
Frida Riklund från Live Nation berättade om Lollapalooza som de arrangerade i Stockholm för första gången i somras. De är väldigt nöjda och stolta med resultatet och siktar nu på att det skall bli en årligen återkommande festival som får hela staden att sjuda. Man vill att sista helgen i juni skall bli etablerat som Lollapalooza-helgen. För Stockholm som besöksmål betyder ett sådant här evenemang mycket då (i år) 50-60 procent av besökarna var inresta, alltså icke-stockholmare. Främst kom de från Norge och Finland men även Storbritannien, USA och Tyskland. Totalt hade man 56 000 besökare.
Hur kan vi förkomma överturism hos oss?
Patric Sjöberg, VD för Strömma Group sedan i juni, berättade om sin rundresa till de 16 destinationer där de verkar och det han noterat där. Han konstaterade att överturism nu börjar bli en realitet i vår närhet. Både Köpenhamn och den norska kusten har fått uppleva det och det gäller att vi försöker förekomma det här. De negativa reaktionerna är ofta inte baserade på fakta så det är viktigt att vi sprider korrekt fakta och förslag på åtgärder. Vi ska kanske till exempel begränsa kryssningsfartygen och fokusera på kvalitet, alltså dem som faktiskt vill uppleva det vi har att erbjuda och betalar för det. Han poängterade också hur viktigt det är att vi har, får behålla och kanske även får fler, direktlinjer med flyg till Arlanda. De skapar förutsättningar för fler att komma hit och i många fall fler av dem som utgör gruppen vi vill ha som besökare.
Street food – ätvänlighet och logistik
Från Åsa Bard Talborn, projektledare på Stockholmsmässan, fick vi veta mycket om food trucks och street food. De arrangerar nämligen Stockholm Street Food och Food Truck-SM. Definitionen på street food är att det ska vara ”ätvänligt” och lättätet på stående fot utan bord och nu har det nått nivån att det ofta är en ”riktig restaurang” som har flyttat ut till en food truck. Vi fick också veta att det är en uppvisning i logistik och det förstår man när man hör att de som sålde mest under Stockholm Street Food sålde 1 000 måltider på två dagar! Det är mer än en per minut! Vi fick också några trender:
- Vego och vegansk mat är en självklarhet
- Grilla, öppen eld och långkok
- Hitta sin nisch
- Miljötänk
Livrustkammaren – från anslagstavla till historiebästis
Sist ut var Magdalena Westin Piotrowska som är intendent på Livrustkammaren. Hon berättade hur de har gått från att vara ”ett gammalt mossigt museum” till en succé på sociala medier. De har gått från noll likes till 153.000 och från att vara en ”anslagstavla” till att vara följarnas ”historiebästis”. Det hela började med att en av de tre intendenter som sköter deras sociala medier (det är inte kommunikationsavdelningen som gör det) fick idén att ta en bild på en hjälm från en rustning placerad på en cykel och titulera den cykelhjälm. Det blev viralt och resten är historia…
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-