-
Brukstorget blir Årets Besöksnäringsföretag med unik utvecklingsmodell
I Varbergs enda riktigt gamla kvarvarande industrifastighet driver Baleno Fastigheter en destination som lockar besökare från hela norden. Med en unik utvecklingsmodell hoppas man inspirera andra att våga satsa på och utveckla det gamla.
Under Varbergsgalan 2019 den 18 oktober korades Brukstorget till årets besöksnäringsföretag. Ett tydligt tecken på att Brukstorgsmodellen uppskattas.
Bygger unika flöden
I 15 år har bolaget arbetat för att utveckla Brukstorget som förr var en gammal industrifastighet med lager och verkstäder. Idag handplockas hyresgästerna och allting handlar om att hitta flöden som bygger flöden tillsammans med det unika.
”Min målsättning är att vi ska testa storstaden i den lilla staden och att Brukstorget ska vara en kedja av upplevelser som stärker varandra. Våra besökare och våra hyresgäster ska alla känna att här får man något man inte kan finna någon annanstans.” Säger Claes Dahlgren, VD på fastighetsbolaget som äger och utvecklar Brukstorget.
Brukstorgsmodellen
Bolaget arbetar med en unik utvecklingsmodell som de kallar Brukstorgsmodellen. Den innebär i enkelhet att de anpassar avtal, hyresnivå och specifika förutsättningar individuellt efter varje hyresgäst. De träffar också sina hyresgäster och pratar med dem i stort sett varje dag.
”Det är så vi jobbar, nära, genuint och intresserat. Vi försöker ha ett rebelliskt drag i det vi gör, vi ber hellre om ursäkt än om tillåtelse. Det gör att vi vågar testa det lite okonventionella. Nu har vi tex två pop-up-butiker i containers på torget, The Hairy Flamingo och Groundstone. Det hade aldrig hänt om vi inte vågat testa testa testa.” Säger Claes Dahlgren.
Baleno Fastigheter och teamet bakom Brukstorget vill inspirera andra runt om i Sverige som äger gamla industrifastigheter i lite udda lägen att se att det går att bygga en lönsam och långsiktigt hållbar affär med denna typ av fastighet.
- Text: Baleno Fastighets AB
- Foto: Baleno Fastighets AB
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-