-
Brukstorget blir Årets Besöksnäringsföretag med unik utvecklingsmodell
I Varbergs enda riktigt gamla kvarvarande industrifastighet driver Baleno Fastigheter en destination som lockar besökare från hela norden. Med en unik utvecklingsmodell hoppas man inspirera andra att våga satsa på och utveckla det gamla.
Under Varbergsgalan 2019 den 18 oktober korades Brukstorget till årets besöksnäringsföretag. Ett tydligt tecken på att Brukstorgsmodellen uppskattas.
Bygger unika flöden
I 15 år har bolaget arbetat för att utveckla Brukstorget som förr var en gammal industrifastighet med lager och verkstäder. Idag handplockas hyresgästerna och allting handlar om att hitta flöden som bygger flöden tillsammans med det unika.
”Min målsättning är att vi ska testa storstaden i den lilla staden och att Brukstorget ska vara en kedja av upplevelser som stärker varandra. Våra besökare och våra hyresgäster ska alla känna att här får man något man inte kan finna någon annanstans.” Säger Claes Dahlgren, VD på fastighetsbolaget som äger och utvecklar Brukstorget.
Brukstorgsmodellen
Bolaget arbetar med en unik utvecklingsmodell som de kallar Brukstorgsmodellen. Den innebär i enkelhet att de anpassar avtal, hyresnivå och specifika förutsättningar individuellt efter varje hyresgäst. De träffar också sina hyresgäster och pratar med dem i stort sett varje dag.
”Det är så vi jobbar, nära, genuint och intresserat. Vi försöker ha ett rebelliskt drag i det vi gör, vi ber hellre om ursäkt än om tillåtelse. Det gör att vi vågar testa det lite okonventionella. Nu har vi tex två pop-up-butiker i containers på torget, The Hairy Flamingo och Groundstone. Det hade aldrig hänt om vi inte vågat testa testa testa.” Säger Claes Dahlgren.
Baleno Fastigheter och teamet bakom Brukstorget vill inspirera andra runt om i Sverige som äger gamla industrifastigheter i lite udda lägen att se att det går att bygga en lönsam och långsiktigt hållbar affär med denna typ av fastighet.
- Text: Baleno Fastighets AB
- Foto: Baleno Fastighets AB
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-