-
Brukstorget blir Årets Besöksnäringsföretag med unik utvecklingsmodell
I Varbergs enda riktigt gamla kvarvarande industrifastighet driver Baleno Fastigheter en destination som lockar besökare från hela norden. Med en unik utvecklingsmodell hoppas man inspirera andra att våga satsa på och utveckla det gamla.
Under Varbergsgalan 2019 den 18 oktober korades Brukstorget till årets besöksnäringsföretag. Ett tydligt tecken på att Brukstorgsmodellen uppskattas.
Bygger unika flöden
I 15 år har bolaget arbetat för att utveckla Brukstorget som förr var en gammal industrifastighet med lager och verkstäder. Idag handplockas hyresgästerna och allting handlar om att hitta flöden som bygger flöden tillsammans med det unika.
”Min målsättning är att vi ska testa storstaden i den lilla staden och att Brukstorget ska vara en kedja av upplevelser som stärker varandra. Våra besökare och våra hyresgäster ska alla känna att här får man något man inte kan finna någon annanstans.” Säger Claes Dahlgren, VD på fastighetsbolaget som äger och utvecklar Brukstorget.
Brukstorgsmodellen
Bolaget arbetar med en unik utvecklingsmodell som de kallar Brukstorgsmodellen. Den innebär i enkelhet att de anpassar avtal, hyresnivå och specifika förutsättningar individuellt efter varje hyresgäst. De träffar också sina hyresgäster och pratar med dem i stort sett varje dag.
”Det är så vi jobbar, nära, genuint och intresserat. Vi försöker ha ett rebelliskt drag i det vi gör, vi ber hellre om ursäkt än om tillåtelse. Det gör att vi vågar testa det lite okonventionella. Nu har vi tex två pop-up-butiker i containers på torget, The Hairy Flamingo och Groundstone. Det hade aldrig hänt om vi inte vågat testa testa testa.” Säger Claes Dahlgren.
Baleno Fastigheter och teamet bakom Brukstorget vill inspirera andra runt om i Sverige som äger gamla industrifastigheter i lite udda lägen att se att det går att bygga en lönsam och långsiktigt hållbar affär med denna typ av fastighet.
- Text: Baleno Fastighets AB
- Foto: Baleno Fastighets AB
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-