-
Praktik (LIA) hos Visit Luleå/Swedish Lapland – rekordåret 2019
Marion Rådnell går Yrkeshögskoleutbildningen ”Affärsutvecklare besöksnäring” på distans, hos YrkesAkademin. Inom yrkeshögskolan är LIA (lärande i arbete) en stor och viktig del av utbildningen, där den studerande får delta i näringslivet och knyta viktiga kontakter och få värdefulla erfarenheter.
Under hösten har Marion genomfört sin första LIA hos Visit Luleå och Swedish Lapland Visitors Board. Två organisationer som tagit emot en LIA student med öppna armar, med fantastisk personal som delat med sig av sin kunskap till en blivande medarbetare inom besöksnäringen.
LIA på Visit Luleå – hållbarhetsperspektiv
Under Marions första dag hos Visit Luleå firades det att Luleå 2018 nådde en miljardomsättning för besöksnäringen – ett mål som var satt till 2020! Både nationella och internationella besökare ökar i Luleå, något som gagnar Luleås attraktivitet och näringsliv.
Under sin tid hos Visit Luleå fick Marion följa och gå brevid alla medarbetare i deras arbete för att få en bred insyn i deras verksamhet och se hur de jobbar för att få fler att besöka Luleå.
Hon fick också en uppgift av dem; ett eget projekt inom hållbarhet, med utgångspunkt ifrån de 17 globala målen för hållbar utveckling. Hon valde att inrikta sig på mindre hotellföretag i Luleå, för att lyfta och belysa hållbarhetsfrågor och ta tempen på hur de ser på och jobbar med hållbarhetsfrågor idag. Det passade väldigt bra, med tanke på att besöksnäringen växer så fort och hållbarhet är en högaktuell fråga.
LIA på Swedish Lapland Visitors Board – utveckling
Hos Marions andra LIA företag, Swedish Lapland Visitors Board, fick hon en övergripande bild och fick se deras arbete på en mer strategisk nivå. Hur de jobbar med utveckling, förutsättningsskapande insatser och marknadsföring av hela den nordliga regionen och av destinationerna och företagen där. Det är en skillnad mot den lokala destinationsorganisationen, som jobbar mer lokalt.
Hon fick en strategisk och analytisk inblick i detta arbete, om hur förutsättningsskapande arbete och marknadsföring går till. Marion fick en bra bild av deras innehåll och hur de tänker i sin kommunikation.
Hon fick hjälpa till med att renskriva deras kommunikationspolicy och bistå med lokalbokningar för olika utbildningsinsatser i regionen. Hon fick lära sig om varumärket Swedish Lapland, deras tonalitet och den arktiska livsstilen, som grundar sig i det samiska. Marion fick även här hållbarhetsperspektiv. Hållbar och varsam turism är ledstjärnor för denna region och också för Marion.
Hon avslutade sin LIA-tid som hon själv sa; med en värdefull yrkesrelevans till sin utbildning, och många nya fina vänner, på båda företagen.
- Text: YrkesAkademin
- Foto: YrkesAkademin
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-