-
Praktik (LIA) hos Visit Luleå/Swedish Lapland – rekordåret 2019
Marion Rådnell går Yrkeshögskoleutbildningen ”Affärsutvecklare besöksnäring” på distans, hos YrkesAkademin. Inom yrkeshögskolan är LIA (lärande i arbete) en stor och viktig del av utbildningen, där den studerande får delta i näringslivet och knyta viktiga kontakter och få värdefulla erfarenheter.
Under hösten har Marion genomfört sin första LIA hos Visit Luleå och Swedish Lapland Visitors Board. Två organisationer som tagit emot en LIA student med öppna armar, med fantastisk personal som delat med sig av sin kunskap till en blivande medarbetare inom besöksnäringen.
LIA på Visit Luleå – hållbarhetsperspektiv
Under Marions första dag hos Visit Luleå firades det att Luleå 2018 nådde en miljardomsättning för besöksnäringen – ett mål som var satt till 2020! Både nationella och internationella besökare ökar i Luleå, något som gagnar Luleås attraktivitet och näringsliv.
Under sin tid hos Visit Luleå fick Marion följa och gå brevid alla medarbetare i deras arbete för att få en bred insyn i deras verksamhet och se hur de jobbar för att få fler att besöka Luleå.
Hon fick också en uppgift av dem; ett eget projekt inom hållbarhet, med utgångspunkt ifrån de 17 globala målen för hållbar utveckling. Hon valde att inrikta sig på mindre hotellföretag i Luleå, för att lyfta och belysa hållbarhetsfrågor och ta tempen på hur de ser på och jobbar med hållbarhetsfrågor idag. Det passade väldigt bra, med tanke på att besöksnäringen växer så fort och hållbarhet är en högaktuell fråga.
LIA på Swedish Lapland Visitors Board – utveckling
Hos Marions andra LIA företag, Swedish Lapland Visitors Board, fick hon en övergripande bild och fick se deras arbete på en mer strategisk nivå. Hur de jobbar med utveckling, förutsättningsskapande insatser och marknadsföring av hela den nordliga regionen och av destinationerna och företagen där. Det är en skillnad mot den lokala destinationsorganisationen, som jobbar mer lokalt.
Hon fick en strategisk och analytisk inblick i detta arbete, om hur förutsättningsskapande arbete och marknadsföring går till. Marion fick en bra bild av deras innehåll och hur de tänker i sin kommunikation.
Hon fick hjälpa till med att renskriva deras kommunikationspolicy och bistå med lokalbokningar för olika utbildningsinsatser i regionen. Hon fick lära sig om varumärket Swedish Lapland, deras tonalitet och den arktiska livsstilen, som grundar sig i det samiska. Marion fick även här hållbarhetsperspektiv. Hållbar och varsam turism är ledstjärnor för denna region och också för Marion.
Hon avslutade sin LIA-tid som hon själv sa; med en värdefull yrkesrelevans till sin utbildning, och många nya fina vänner, på båda företagen.
- Text: YrkesAkademin
- Foto: YrkesAkademin
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...
-
-
Gästbloggare
-