-
Praktik (LIA) hos Visit Luleå/Swedish Lapland – rekordåret 2019
Marion Rådnell går Yrkeshögskoleutbildningen ”Affärsutvecklare besöksnäring” på distans, hos YrkesAkademin. Inom yrkeshögskolan är LIA (lärande i arbete) en stor och viktig del av utbildningen, där den studerande får delta i näringslivet och knyta viktiga kontakter och få värdefulla erfarenheter.
Under hösten har Marion genomfört sin första LIA hos Visit Luleå och Swedish Lapland Visitors Board. Två organisationer som tagit emot en LIA student med öppna armar, med fantastisk personal som delat med sig av sin kunskap till en blivande medarbetare inom besöksnäringen.
LIA på Visit Luleå – hållbarhetsperspektiv
Under Marions första dag hos Visit Luleå firades det att Luleå 2018 nådde en miljardomsättning för besöksnäringen – ett mål som var satt till 2020! Både nationella och internationella besökare ökar i Luleå, något som gagnar Luleås attraktivitet och näringsliv.
Under sin tid hos Visit Luleå fick Marion följa och gå brevid alla medarbetare i deras arbete för att få en bred insyn i deras verksamhet och se hur de jobbar för att få fler att besöka Luleå.
Hon fick också en uppgift av dem; ett eget projekt inom hållbarhet, med utgångspunkt ifrån de 17 globala målen för hållbar utveckling. Hon valde att inrikta sig på mindre hotellföretag i Luleå, för att lyfta och belysa hållbarhetsfrågor och ta tempen på hur de ser på och jobbar med hållbarhetsfrågor idag. Det passade väldigt bra, med tanke på att besöksnäringen växer så fort och hållbarhet är en högaktuell fråga.
LIA på Swedish Lapland Visitors Board – utveckling
Hos Marions andra LIA företag, Swedish Lapland Visitors Board, fick hon en övergripande bild och fick se deras arbete på en mer strategisk nivå. Hur de jobbar med utveckling, förutsättningsskapande insatser och marknadsföring av hela den nordliga regionen och av destinationerna och företagen där. Det är en skillnad mot den lokala destinationsorganisationen, som jobbar mer lokalt.
Hon fick en strategisk och analytisk inblick i detta arbete, om hur förutsättningsskapande arbete och marknadsföring går till. Marion fick en bra bild av deras innehåll och hur de tänker i sin kommunikation.
Hon fick hjälpa till med att renskriva deras kommunikationspolicy och bistå med lokalbokningar för olika utbildningsinsatser i regionen. Hon fick lära sig om varumärket Swedish Lapland, deras tonalitet och den arktiska livsstilen, som grundar sig i det samiska. Marion fick även här hållbarhetsperspektiv. Hållbar och varsam turism är ledstjärnor för denna region och också för Marion.
Hon avslutade sin LIA-tid som hon själv sa; med en värdefull yrkesrelevans till sin utbildning, och många nya fina vänner, på båda företagen.
- Text: YrkesAkademin
- Foto: YrkesAkademin
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-