-
Hotellets kommersiella team är fokus på Hotel Market Seminars 2020
Den 8 januari 2020 ordnas Hotel Market Seminars för sjunde året i rad. Hur ser programmet ut den här gången?
Det är fokus på hur hotellets kommersiella team ska bli duktigare på att attrahera rätt målgrupper och gäster i en allt mer komplex och digital värld.
Du talar om hotellets kommersiella team. Begreppet verkar vara nytt så kan du förklara?
Traditionellt sett var hotellen länge bara ordermottagare och tog emot och hanterade bokningar. Marknadsföringen bestod mest av Gula Sidorna, olika kataloger och en och annan annons. På 1990-talet skaffade hotellen säljare och i början av 00-talet blev rollen revenue manager allt vanligare. Alla dessa roller hade sina specifika uppgifter och arbetade isolerat och hade sina egna mål. Utvecklingen har gjort att det idag finns ett stort behov av att koordinera arbetet och få alla roller att arbeta mot samma mål och tillsammans i ett team. Den bästa lösningen är om det kommersiella teamet också har en tydlig ledare som kan lyfta blicken, sätter gemensamma mål och kan öka framförhållningen för att hänga med i utvecklingen.
Vilka är de stora utmaningarna för hotellen framöver?
Hotellbranschen är på väg in i en period med ingen eller låg tillväxt samtidigt som det byggs rekordmånga nya hotell vilket innebär att konkurrensen ökar. En annan utmaning är att de framtida gästerna som domineras av generationerna Y och Z har ett annat beteende och ställer nya och annorlunda krav på hotellens tjänster. En tredje utmaning är att hotellbranschen ligger långt efter andra branscher i digitalisering och att använda moderna systemlösningar.
Hur tror du att hotellen kommer att hantera utmaningarna?
De hotell som satsar på att bygga upp sin kunskap och ta fram en plan för hur de ska förändra sin verksamhet för att vara relevanta i framtiden kommer att hantera utmaningarna bra. Tyvärr är inte branschen känd för bra planering och god framförhållning, så de flesta kommer att bli överraskade av utvecklingen och få betala dyrt. Ett bra exempel är hur OTA:erna tidigt såg konsumentens behov av en bra och enkel hotellbokning och tog en stor andel av bokningarna från många hotell till en hög kostnad.
Vilken kunskap är viktigast att säkerställa de närmaste åren?
Det absolut viktigaste är fortfarande att leverera en riktigt bra gästupplevelse och därför är det allra viktigaste att förstå vad det innebär för dagens och morgondagens gäst. Innehållet i gästupplevelsen måste vara rätt och dessutom alltid levereras på rätt sätt. I framtiden kommer därför leveransen i många delar av den att bli ännu mer digital så att hotellens medarbetare kan fokusera på att ge gästen en mer personlig service där den uppskattas mest. Kunskapen om innehållet i gästupplevelsen och leveransen av den är avgörande för hotellens framgång.
Läs mer om Hotel Market Seminars 2020 här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Al Torres
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
-
Gästbloggare
-