-
Torreby Slott satsar på att bli en åretruntverksamhet
Torreby Slott i Munkedal satsar på att bli en åretruntverksamhet. Genom att satsa på havets skafferi och en ombyggnation av slottet vill Torreby bli ett nytt nav i utvecklingen av Bohuslän.
“Vi har ambitionen att återknyta till Torrebys glansdagar. Bland annat vill vi gärna berätta slottets historia genom att visa upp bilder och föremål som vi hoppas att boende och gäster i Munkedal ska kunna bidra med. Det är viktigt att alla känner sig bekväma att vara på Torreby. Det gäller både gäster och personal.” Säger Maria Kjellsson, “keeper of the castle” på Torreby Slott.
En stark vision
Torreby Slott i Munkedal är resultatet av den norske entreprenören och affärsmannen Nils Georg Sörensens framgångar i Sverige. Slottet med sina tinnar och torn är ett charmerande inslag i den klassiska skärgårdsmiljön som Bohuslän kan erbjuda.
Ägarna av slottet har en stark vision som betonar långsiktig hållbarhet, åretrunt-säsong och högsta servicekvalitet. Koncernen som äger slottet, Festningshotellene, äger även tre andra anläggningar varav två är fästningar.
Ombyggnad och skaldjur
Estetik och funktion går hand i hand när slottet genomgår en rejäl ombyggnad. Miljön och utbudet ska anpassas till dagens gäster och deras önskemål. Torreby ska bli ett slott i tiden samtidigt som varje rum ska berätta sin egen historia.
Bohuslän är synonymt med fisk och skaldjur och detta värderar Torreby. Genom att ha ett bra samarbete med fiskare satsar de på att kunna erbjuda gäster upplevelser där de får chansen att fiska själva och vara med om tillagningen av maten.
“Åretruntsäsongen som vi satsar på bygger på att de flesta av våra stora skaldjur smakar som allra bäst under sensommaren och vintern. Jag ser Torreby Slott som ett nytt nav i utvecklingen av Bohuslän där vi samarbetar med näringen, förpackar, marknadsför och därmed ger våra gäster upplevelser ”att skriva hem om”, året runt.” Avslutar Maria Kjellsson.
- Text: Torreby Slott & Isa Mörk
- Foto: Torreby Slott - Festningshotellene
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-