-
Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet i samarbete om inkludering
Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå.
”Vi har länge bidragit till svensk idrottsrörelse, inte minst med det samhällsansvar vi tar lokalt. Vi delar samma syn som RF på inkludering, jämställdhet och allas lika värde – och vi menar allvar med att vi vill ta ansvar för planeten. Därför ser jag fram emot att få intensifiera samarbetet med idrottsrörelsen runt om i Sverige.” Säger Nordic Choice Hotels grundare Petter Stordalen.
Stort fokus på inkludering
Både Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet har i flera års tid haft stort fokus på inkludering i all verksamhet. För Riksidrottsförbundet är inkluderande idrott en förutsättning för det pågående utvecklingsarbetet, Strategi 2025.
På samma sätt har Nordic Choice Hotels inkluderingsfilosofi genomsyrat hela organisationen, inte minst i rekryteringssammanhang. Båda organisationerna har även ett djupt engagemang i Pride.
Det fördjupade samarbetet har fokus på inkludering där RF-SISU distrikten samarbetar med hotellet på orten. Konkret kan det t.ex innebära att idrottsrörelsen genomför utbildningar med fokus på inkludering, normer och utanförskap och att Nordic Choice Hotels står för lokalerna.
Ger förutsättningar för idrottsrörelsen
Tanken är att ett löpande idéutbyte på lokal nivå anpassas utifrån de förutsättningar och behov som finns på respektive ort eller region, till skillnad från traditionella samarbeten som ofta styrs uppifrån och rullas ut över landet utifrån en och samma mall.
”Det lokala fokuset passar bra då vi arbetar intensivt och framgångsrikt med inkluderingsarbete inte minst i våra RF-SISU distrikt. Samarbetet med Nordic Choice Hotels ger förutsättningar för idrottsrörelsen att göra ännu mer.” Säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.
Hotellet är även nationell partner till SM-veckan, ett av Sveriges största idrottsevenemang.
- Text: Nordic Choice Hotels
- Foto: Nordic Choice Hotels
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-