-
Hållbara Destination Åsnen tilldelas en Gold Award
Det är den världomfattande organisationen Green Destinations som ännu en gång uppmärksammar Destination Åsnen med en utmärkelse för hållbarhet. Det är ett gott betyg för destinationen.
Sedan tidigare är de med på listan ”Sustainable Top 100 Destinations 2019” där skyddad natur och hållbar utveckling av en turistdestination är viktiga inslag.
Ett omfattande arbete
Efter vidare arbete och revision har Destination Åsnen nu uppnått guldnivå. För att nå dit krävs ett omfattande arbete. Över 100 kriterier ska inventeras och rapporteras. Det handlar om områden för hållbar destinationsutveckling, t.ex. natur- och kulturarvsskydd, avfallshantering och företagsutveckling.
Efter en noggrann revision från Green Destinations tillkännagavs den 4 mars att Destination Åsnen nu uppnått guldnivå. Utdelningen av utmärkelsen sker i Bodrum, Turkiet, i oktober.
”Utmärkelsen spelar stor roll. Det blir allt viktigare för resenärer att välja hållbara destinationer samtidigt blir det en stimulans för näringslivet att ytterligare vässa sitt hållbarhetsarbete. På så vis drar vi fler ansvarsfulla besökare till området och vi är medvetna om att vi måste förvalta vår natur och våra resurser på ett klokt sätt. Vi ska bruka utan att förbruka.” Säger Karin Nilsson, projektledare på Destination Åsnen.
- Text: Destination Småland
- Foto: Karin Nilsson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-