-
Regeringens ”räddning” är en skuldfälla enligt Stureplansgruppen
Att regeringen försöker ta sitt ansvar och hjälpa drabbade företag i den svåraste ekonomiska krisen i modern tid är bra. Tyvärr är deras insats felriktad och skapar främst djupa skuldfällor med massuppsägningar och konkurser som följd anser Stureplansgruppen i ett pressmeddelande.
Kommer att påverka branschen länge
Coronavirusets ekonomiska effekter för besöksnäringen saknar motstycke. Hotellen gapar helt tomma, samtliga event och konferenser ställs in och inga nya bokas in. På restaurangerna är besöksantalen ner med 80%.
Vi ser redan nu att detta kommer att påverka branschen i flera år framöver. Vad som behövs akut är åtgärder som minskar kostnadsmassan för de drabbade företagen.
En skuld byggs upp till staten
Likviditetsförstärkningen där betalning av skatt, moms och arbetsgivaravgifter skjuts på framtiden hjälper för stunden, men samtidigt byggs en skuld upp till staten. En skuld som i princip ingen av de drabbade företagen kommer att kunna betala tillbaka.
Gällande korttidspermitteringarna så ser Stureplansgruppen det som ett första steg. De hade dock önskat att staten, likt i våra grannländer, tagit en större del av kostnaden. Att sjuklöneansvaret lyfts ser de som ett naturligt steg. Bolaget ifrågasätter dock att detta inte gäller omgående utan först från 1 april.
Sammanfattningsvis hoppas Stureplansgruppen på ytterligare åtgärder som inte bara hjälper kortsiktigt, utan även får långsiktig positiv resultatpåverkan och därmed dämpar antalet massuppsägningar samt konkurser i branschen.
- Text: Stureplansgruppen
- Foto: Stureplansgruppen
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-