-
Nordic Choice Hotels och Lidl i unikt samarbete kring rekrytering
Nordic Choice Hotels ingår idag ett unikt branschöverskridande samarbete med Lidl Sverige för att hjälpa varslade medarbetare till ny försörjning.
Syftet förutom att hjälpa drabbade utifrån coronakrisen är att tillfälligt stärka upp den befintliga personalstyrkan på Lidl. Detta för att kunna säkerställa att butiker kan hållas öppna och att varuförsörjningen fungerar som den ska.
”De brutala effekterna av coronakrisen kom snabbt och skoningslöst. På kort tid har vi gått från en personalbrist de kommande fem åren på 45 000 medarbetare till att behöva varsla 4500 av våra kollegor i Sverige. I detta läge är det oerhört skönt med snabbtänkta och flexibla företag som Lidl som snabbt såg en möjlighet till samarbete. Det här är oerhört bra för alla parter och det ska bli oerhört spännande att följa hur det utvecklas.” Säger Tina Tropp Jerresand, acting vice president People & Culture Nordic Choice Hotels.
Unikt branschöverskridande samarbete
I spåren av coronautbrottet har vissa branscher, inte minst inom hotell och turism, drabbats hårt med varsel och uppsägningar som följd. Parallellt har trycket i Sveriges livsmedelsbutiker ökat.
Mot den bakgrunden ingår nu Lidl Sverige och Nordic Choice Hotels ett unikt branschöverskridande samarbete där de som står utan jobb hos hotellkedjan kan söka anställning i någon av Lidls butiker eller lager.
”Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra allt vi kan för att säkra upp en trygg tillgång på mat. Så kunderna kan hitta det som behövs för att vardagen ska fungera. Det är också otroligt viktigt för hela samhället att i största möjliga mån hjälpa de människor som är friska att ha ett jobb att gå till.” Berättar Helene Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige. ”Det innebär att vi får tänka nytt och se till de möjligheter som uppstår. Samarbetet med Nordic Choice Hotels är en unik lösning. Ett fint exempel på hur vi i kristider kan hjälpa varandra, även över branschgränser.”
Ville sträcka ut en hand för att hjälpa till
För två veckor sedan kontaktade en medarbetare på Lidl i Malmö Clarion Hotel Malmö Live för att presentera ett samarbete. Vernes Popara, distriktschef på Lidl i Malmö, hade sett hotellets VD, Jens Lyckman, på TV som berättade om varslet. Vernes hade ett akut behov av personal med tanke på hur mycket deras försäljning har ökat och ville hjälpa till.
”Jag såg Jens på TV, och tänkte att Nordic Choice Hotels har den bästa personalen. Jag ville gärna sträcka ut en hand för att hjälpa till. Vi behöver hjälp med allt från att packa upp varor, till att ta emot leveranser, samt ge service till alla kunder som är på plats i våra butiker.” Säger Vernes Popara, Distriktschef på Lidl i Malmö.
Rekryteringen startar omgående
Rekryteringen startar omgående. Samtliga anställda som blivit varslade har möjlighet att söka jobb hos Lidl via det digitala verktyget Next u. Företaget arbetar med rekrytering och bemanning via videopresentationer, och en lösning där kandidaterna söker jobb direkt via sina mobiler på bara ett par minuter.
Processen är CV-lös och det går enkelt att söka via mobiltelefon. De sökande kommer erbjuda tidsbegränsade anställningsavtal med varierad anställningsgrad.
- Text: Clarion Hotel & Congress Malmö Live
- Foto: Clarion Hotel & Congress Malmö Live
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-