söndag 1 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
    • Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
    • Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
    • Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Hertz
    2020-05-27 16:20

    Hertz Sverige ser nya hyrbilstrender i pandemins spår

    Hertz Sverige har tidigare kommunicerat att hyrbilsbranschen i spåren av Covid-19 pandemin sett en drastisk nedgång på efterfrågan av hyrbilar. En bit in i Coronakrisen ser man att behovet av hyrbil består och att den uppåtgående trenden är positiv.

    ”Även om bokningsläget inte går att jämföra med samma period förra året på grund av reserestriktioner och mindre turism så är det ändå glädjande att se att bokningarna försiktigt pekar uppåt. Det märks att de svenska kunderna lyssnar på myndigheterna och följer de restriktioner som finns för resande. Under våren har kunderna bokat med mycket mindre framförhållning och det märks att de allra flesta invänta Folkhälsomyndighetens rekommendationer inför sommaren och inrikesresandet.” Säger Anders Tärnell som är marknadschef på Hertz Sverige.

    Fler bokar hyrbil under längre period

    Kunderna väntar in i det sista på att boka och hämtar också ut bilarna kort efter bokningen. Det är en stor skillnad mot föregående år, då man bokade med mycket längre framförhållning.

    Den mycket tydliga trenden är också att kunderna bokar en hyrbil under en mycket längre period. Dels för att slippa förlita sig på kollektivtrafiken och dels för att många är permitterade och har mer fritid och vill kunna ha friheten som det innebär att ha en bil. Detta har man kunnat påvisa genom kundundersökningar via kundverktyget Hotjar.

    ”Idag i jämförelse med samma period förra året är det ca 30 % fler som hyr på längre perioder, över 28 dagar, jämfört med veckobasis som varit vanligare. Våra flygplatskontor är de som påverkas mest av den här krisen. Då flygandet gått ner med närmare 98 % har det en stor effekt på våra kontor i anslutning till de stora flygplatserna. För citykontoren ser det just nu bättre ut med ökad efterfrågan.” Säger Anders Tärnell.

    Kunder ställer in siktet på svemester

    I dagarna gick UD ut med nya reserestriktioner där man avråder från icke nödvändiga resor fram till 15 juli. Det innebär en annorlunda sommar för många semesterfirare då man från myndigheternas sida endast rekommenderar kortare utflykter på 1-2 timmar i sin egen region.

    ”Ett bevis för att svenskarna inväntar myndighetsråd är att bokningarna sköt i höjden samma dag som regeringen gav sommarens reserekommendationer. Det finns många fina utflyktsmål i vår närhet som man kan besöka under sommaren. Det märks framförallt i våra cityregioner att våra kunder nu ställer in siktet på en ”Svemester” och hyr semesterbilen för hela sin semesterperiod.” Säger Anders.

    Kunderna uppskattar att man erbjuder alternativ till personlig service. Exempelvis att man kan boka online samt hämta och lämna bilen i självbetjäningsautomater och därmed undvika sociala kontakter. Hertz vill underlätta vardagen för kunderna och ser att behovet av hyrbil består, men att det behovet ändrats något.

    • Text: Hertz Sverige
    • Foto: Nathan Anderson/Unsplash
    Tweet
  • Vinterturismen fortsätter att växa i Sverige. Det visar ny statistik från Tillväxtverket.
    2025-05-31 18:44

    Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket

    Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.

  • Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag anser att det är glädjande att Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om att införa en miljözon klass 3.
    2025-05-31 17:05

    Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3

    Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.

  • Hur presenterar man en hel region på ett nytt och engagerande sätt? Visit Värmland svar är en digital kampanj där man får matcha med resmål.
    2025-05-30 23:45

    Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj

    Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.

  • M/S Finnsirius är ett av Finnlines fartyg som trafikerar sträckan mellan Kapellskär och Nådendal via Åland.
    2025-05-28 19:04

    Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland

    Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.

  • Det är en ambitionshöjning när regeringen tar viktiga steg för fossilfria flygbränslen enligt Transportföretagen.
    2025-05-28 18:10

    Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen

    Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.

  • SkiStar i samarbete med Luxcuper och We Love Football lanserar en ny fotbollscup i fjällen; Sälen Summer Games 2026.
    2025-05-27 19:56

    SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

    I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.

  • Varje år gör Svensk Camping en klassificering av svenska campingplatser. I år har 14 anläggningar fått fem stjärnor.
    2025-05-27 19:14

    Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser

    Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.

  • Karlskrona, Blekinge. En undersökning av Visit Sweden visar att svenskars attityd till turism är mycket positiv.
    2025-05-27 18:45

    Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister

    Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.

  • Skara Sommarland 2025 - besöksnäring
    2025-05-26 04:13

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

    Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar

  • Robert Pettersson berättar om 30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen.
    2025-05-26 00:42

    Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år

    30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-26 04:13

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...

    • 2025-05-24 19:18

      25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår

      I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...

    • 2025-05-24 23:09

      Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning

      Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...

    • 2025-05-27 19:56

      SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026

      I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet