-
Hertz Sverige ser nya hyrbilstrender i pandemins spår
Hertz Sverige har tidigare kommunicerat att hyrbilsbranschen i spåren av Covid-19 pandemin sett en drastisk nedgång på efterfrågan av hyrbilar. En bit in i Coronakrisen ser man att behovet av hyrbil består och att den uppåtgående trenden är positiv.
”Även om bokningsläget inte går att jämföra med samma period förra året på grund av reserestriktioner och mindre turism så är det ändå glädjande att se att bokningarna försiktigt pekar uppåt. Det märks att de svenska kunderna lyssnar på myndigheterna och följer de restriktioner som finns för resande. Under våren har kunderna bokat med mycket mindre framförhållning och det märks att de allra flesta invänta Folkhälsomyndighetens rekommendationer inför sommaren och inrikesresandet.” Säger Anders Tärnell som är marknadschef på Hertz Sverige.
Fler bokar hyrbil under längre period
Kunderna väntar in i det sista på att boka och hämtar också ut bilarna kort efter bokningen. Det är en stor skillnad mot föregående år, då man bokade med mycket längre framförhållning.
Den mycket tydliga trenden är också att kunderna bokar en hyrbil under en mycket längre period. Dels för att slippa förlita sig på kollektivtrafiken och dels för att många är permitterade och har mer fritid och vill kunna ha friheten som det innebär att ha en bil. Detta har man kunnat påvisa genom kundundersökningar via kundverktyget Hotjar.
”Idag i jämförelse med samma period förra året är det ca 30 % fler som hyr på längre perioder, över 28 dagar, jämfört med veckobasis som varit vanligare. Våra flygplatskontor är de som påverkas mest av den här krisen. Då flygandet gått ner med närmare 98 % har det en stor effekt på våra kontor i anslutning till de stora flygplatserna. För citykontoren ser det just nu bättre ut med ökad efterfrågan.” Säger Anders Tärnell.
Kunder ställer in siktet på svemester
I dagarna gick UD ut med nya reserestriktioner där man avråder från icke nödvändiga resor fram till 15 juli. Det innebär en annorlunda sommar för många semesterfirare då man från myndigheternas sida endast rekommenderar kortare utflykter på 1-2 timmar i sin egen region.
”Ett bevis för att svenskarna inväntar myndighetsråd är att bokningarna sköt i höjden samma dag som regeringen gav sommarens reserekommendationer. Det finns många fina utflyktsmål i vår närhet som man kan besöka under sommaren. Det märks framförallt i våra cityregioner att våra kunder nu ställer in siktet på en ”Svemester” och hyr semesterbilen för hela sin semesterperiod.” Säger Anders.
Kunderna uppskattar att man erbjuder alternativ till personlig service. Exempelvis att man kan boka online samt hämta och lämna bilen i självbetjäningsautomater och därmed undvika sociala kontakter. Hertz vill underlätta vardagen för kunderna och ser att behovet av hyrbil består, men att det behovet ändrats något.
- Text: Hertz Sverige
- Foto: Nathan Anderson/Unsplash
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-