-
Höga Kusten – Världsarvsbussen till Skulebergets nationalpark
Pandemins påverkan på besöksnäringen har under våren inneburit bråda förberedelser för många aktörer. Det offentliga har tillsammans med näringen förberett destinationens besöksmål inför att kunna ta emot besökare på ett säkert sätt. Världsarvsbussen är ett hållbart alternativ att ta sig till Höga Kustens nationalpark.
I och med att reserestriktionerna förändrades den 13 juni slog Höga Kusten upp dörrarna för besökare från hela Sverige. Turismnytt skrev tidigare i juni om Världsarvsbussen, det kan ni läsa om här.
”Mest troligt har vi aldrig haft fler besökare i Höga Kusten.” Berättar Per Nylén, ordförande för Höga Kusten Destinationsutveckling. ”Sommarens siffror kommer fram på höstkanten, men turistservice och entreprenörerna i destinationen vittnar om samma sak. Rekordmånga besökare, ökad omsättning jämfört med vårens akuta läge och därtill många förstagångsbesökare. För att under rådande omständigheter möta denna stora efterfrågan har vi beslutat att skjuta till extra resurser till förbättrad infrastruktur kring nationalparken i form av Världsarvsbussen.”
Ett unikt samarbete
Det intensiva arbetet under våren och försommaren har resulterat i rekordmånga besökare, och därmed har det på vissa platser uppkommit utmaningar för både besökare och boende när det kommer till trafik.
Nu erbjuder Höga Kusten Destinationsutveckling och Höga Kusten Turism tillsammans med Länsstyrelsen Västernorrland ett hållbart alternativ för att ge besökare en chans att uppleva världsarvet. Dessutom hjälper det att avlasta situationen.
”Så klart vill vi ge våra besökare chansen att uppleva de unika naturvärden som Nationalparken erbjuder och i och med denna gemensamma satsning möter vi nu den uppkomna situationen.” Berättar Torbjörn Engberg, chef för enheten för skyddad natur på Länsstyrelsen Västernorrland.
Vandra från entré till entré
Från och med tisdagen den 21 juli kommer Världsarvsbussen att åka från Naturum vid Skulebergets fot, mot både entré väst och syd. Extra parkering samt personal finns på plats för att hänvisa besökare till bussen.
Även om bussen kommer vara kostnadsfri uppskattas ett frivilligt bidrag som går till den lokala föreningen som bemannar parkeringen. Samtidigt förstärks kommunikationen kring att lyfta fram upplevelser som destinationen har att erbjuda.
”När vi inom Höga Kusten Turism pratar med våra medlemmar, vittnar alla om otroligt många besökare.” Säger ordförande Torbjörn Ullsten. ”Mitt företag har exempelvis i år öppnat en delikatessbutik på Mjälloms Tunnbröd, och det varit dubbelt så hög omsättning som vi ens vågade drömma om. Vi är enormt glada för det positiva gensvaret från både besökare och lokalbefolkning efter vårens tuffa utmaning.”
- Text: Höga Kusten
- Foto: Lola Akinmade Akerstrom
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-