-
Arbetslöshet i hotell, restaurang och kulturbranschen slår hårt mot Stockholm
Stockholms Handelskammare har analyserat data från Arbetsförmedlingen som visar utvecklingen av arbetslöshet efter yrkesområde.
Hårdast har anställda inom hotell-, restaurang- och kulturbranschen drabbats – i synnerhet i Stockholms län.
”Stockholm är en stad där en viktig del i attraktionskraften är att uppleva kultur, musik eller idrottsevenemang. När restriktionerna stänger ner evenemangen så dras även hotell, restauranger och taxibranschen med i fallet.” Säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Restriktionerna har slagit hårt
Antalet arbetslösa i Sverige inom yrkesområdet hotell, restaurang och storhushåll har ökat med 44 procent under en tidsperiod från 1 mars till sista juli jämfört med nivåerna som förelåg i februari.
Andra stora sektorer som är relevanta för besöksnäringen är kultur och transport. Där noteras arbetslöshet ökningar på 33 procent för transportsektorn och hela 80 procent för kultur, media och design.
”Restriktionerna har slagit stenhårt mot verksamheter som är beroende av publik. Där är kultur- och nöjesevenemang en väldigt tydlig illustration av problematiken. Det är ganska uppenbart att en sektor som stått stilla sedan i mars får väldigt många arbetslösa.” Säger Stefan Westerberg.
Besöksnäringen är ett ekosystem
I Stockholms Handelskammares analys finns en fördjupad analys av hur arbetslösheten inom hotell och restaurang, transport och kultur, media och design utvecklats i alla Sveriges län.
Stockholms län sticker ut med 118 procent fler arbetslösa inom kultur, media och design. 72 procent fler arbetslösa inom hotell och restaurang samt 59 procent fler arbetslösa inom transport.
”Besöksnäringen är ett ekosystem. Stockholm är en väldigt spännande evenemangsstad, men när evenemangen stannar så minskar intresset för att resa och bo i staden också. Kultur, nöje och idrott är helt enkelt en vital del av huvudstadens dragningskraft som just nu är stängd.” Säger Stefan Westerberg. ”Det är stora volymer människor som blivit arbetslösa och därför har det varit nödvändigt att skjuta till omställningsstöd och riktade kulturstöd. Det kan för stunden bevara företagen, alltså infrastrukturen för jobben, men jag tror att det är först när restriktionerna lättar som folk kan komma tillbaka i arbete.”
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-