-
Visit Linköping får tio miljoner till satsningen Kickstart – nu är man igång!
Linköpings kommun satsar tio miljoner kronor på att kickstarta igång evenemangsbranschen och besöksnäringen i kommunen fördelat över två år. Det är Visit Linköping & Co som skall driva projektet som går under namnet Kickstart. Satsningen kommer att vara anpassad till de restriktioner som finns utifrån det smittskyddsläge som råder, och ska i första hand ses som ett förberedelsearbete inför tiden efter att restriktionerna har lättat.
Turismnytt var på plats i onsdags när satsningen presenterades och rivstartade med en coronasäker workshop för närmare 80 aktörer inom besöksnäringen. Till att börja med skall sägas att det var positivt att se hur väl det fungerade att samla så många personer till en aktivitet och ett möte ”i det verkliga livet”. Man hade valt en stor lokal, handsprit fanns överallt och alla var väldigt duktiga på att hålla rejäla mellanrum.
Förmiddagen började med att Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande, och Johan Thorén, ordförande i Visit Linköping & Co, äntrade scenen för att ge bakgrunden.
– Stora delar av Linköpings kultur- och föreningsliv har drabbats mycket hårt av coronapandemin. Genom Kickstart Linköping får Visit Linköping & Co ett tydligt uppdrag att skapa förutsättningar för vår besöksnäring att starta om igen. Något som alla Linköpingsbor kommer att ha stor glädje av, sa Niklas Borg.
Johan Thorén tillade:
– Vi vill att besöksnäringen kommer på fötterna och att hjulen börjar snurra igen. Satsningen innebär att vi som kommun tillsammans med näringen kan förbereda och planera för att Linköping ska vara redo när vi går in i en fas där det nya normala råder kring möten, evenemang, konserter och idrottsarrangemang.
Båda konstaterade att krisen har visat besöksnäringens värde och att den gör staden attraktiv att bo i och besöka. Förståelsen för besöksnäringen har ökat och man har insett hur mycket den betyder. En sak är säker och det är att samhället kommer att se annorlunda ut post-corona och det kräver att även besöksnäringen ställer om. Det är det satsningen skall möjliggöra och Visit Linköping & Co är verktyget.
Syftet med satsningen
Därefter tog Charlotte Magnusson och Jörgen Nilsson från Visit Linköping & Co över för att presentera satsningen och de poängterade att den ska ske i samarbete med näringen. Syftet är att få hjulen att rulla när restriktionerna släpper och bidra till att besökare/turister ska välja att besöka Linköping, både på kort och lång sikt. Det i sin tur ska generera turistekonomiska effekter och skapa sysselsättning inom besöksnäringen.
De kunde visa att gästnätterna hade rasat under våren precis som i resten av landet men under sommaren hade det hämtat sig ganska bra, om än inte till förra årets rekordnivåer. De konstaterade också att undersökningar visar att övernattande besökare spenderar betydligt mycket mer pengar på orten än dagsbesökare (även utöver själva boendet) vilket är viktigt att ta med sig i det framtida arbetet.
Hur vill man då använda pengarna?
Ambitionen är att stödja aktiviteter, projekt och produkter som genererar turismekonomiska effekter för besöksnäringen i Linköping på kort och lång sikt. Några exempel på det är:
- Utvecklingsprojekt/reseanledningar som stärker besöksnäringen på lång sikt
- Produktutveckling och kompetensutveckling hos enskilda aktörer
- Marknadsföring som gagnar besöksnäringen som helhet
- Evenemang och framtidens möten
Även om namnet är Kickstart så kan man inte rivstarta eftersom pandemin inte är över och det kan vara svårt att veta vad som skall och kan göras och när. Det är också fråga om skattepengar så allt måste göras på rätt sätt. I höst kommer man därför att arbeta fram ett upplägg och starta mer handgripligt under 2021. Man kommer även ta fram ett ansökningsförfarande för aktörer som vill delta och ta del av satsningen.
Man tittar också på kriterier för satsningar och de som ska delta. Bland annat ska det skapa turismekonomiska effekter och även sysselsättning både lokalt i Linköping men även regionalt, vara miljömässigt hållbart, innovativt och nyskapande och bygga på samarbete, tänker man sig. Det pengarna satsas på skall ligga utöver ordinarie verksamhet.
Flera bra idéer och insikter att utgå ifrån
Fokus under resten av förmiddagen var att i workshop-format få fram förslag och idéer på aktiviteter och åtgärder som kan vara en del av Kickstart Linköping. Detta skedde under ledning av konferens- och eventbyrån Herr Omar (Jörgen Dyssvold och Madelene Lettman) som inledde med att ge några medskick från sin egen trendrapport – EVENT Post Corona – Event- & mötestrender i coronapandemins spår:
- Small is the new big – Stora event kommer att delas upp i mindre grupper som samlas i många mindre lokaler där de är uppkopplade mot övriga digitalt.
- Konserter sänds till mindre lokaler och restauranger
- Att man jobbar hemifrån i mycket större utsträckning gör att kontoren krymper liksom de egna mötesutrymmena. Det öppnar för att mötesanläggningar kan hyra ut lokaler per halvdag eller till och med per timme. De måste då också bli duktigare på att sälja tilläggstjänster.
Under workshoppen kom det fram många bra idéer men den lyfte också vilka delar av det Linköping har att erbjuda som har potential i sammanhanget. I några fall kanske inte alltid det man först tänker på. Något som poängterades av flera av workshopgrupperna var vikten av samarbete och paketering. Inte minst eftersom Linköping inte har någon stor ”dragare” som Liseberg eller Astrid Lindgrens Värld, vilket gör att man måste locka med en tydlig ”bukett” av besöksanledningar. Om man inte skall skapa en egen stor besöksanledning…
Några besöksanledningar som lyftes fram som potentiella dragare var flygklustret med Flygvapenmuseum i centrum som borde kunna locka fler än bara flygnördarna om man fokuserar på teknikutveckling med mera och Gamla Linköping. Även matturismen i området har potential liksom det centrala läget mitt emellan flera befintliga och kommande stora besöksmål för främst barnfamiljer (Kolmården, Astrid Lindgrens Värld och det kommande Lalandia i Motala).Förmiddagen avslutades med en lunch vid sittande bord som arrangerats och serverades på ett föredömligt sätt utifrån rådande omständigheter. Anläggningen, Linköping Konsert & Kongress, hade även en annan konferens bokad men hade mycket tydligt och snyggt delat av exempelvis toalettfaciliteter så att sällskapen inte skulle ha några ”beröringspunkter”.
Ett berömvärt exempel alltså på att det fungerar alldeles utmärkt att samla ”halvstora” grupper till möten och konferenser även med rådande smittläge och restriktioner.- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-