-
Stockholm värderas högt i nationellt resande, visar ny undersökning
Vad värdesätter besökare mest vid valet av semesterdestination och hur mycket känner de till om de olika turistmålen i Sverige? För tredje året i rad har destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, genomfört en undersökning kring varumärkeskännedom och besökarnöjdhet bland de destinationer som är medlemmar i nätverket. Resultaten visar fortsatt att ett trevligt bemötande och en bra atmosfär är fortsatt viktiga aspekter för val av semesterstad/destination.
Stockholm är landets mest föredragna resmål
En tredjedel av Sveriges befolkning har besökt Stockholm under de senaste tre åren (34,5%), trots en väldigt låg andel av svenska resenärer under sommarens Corona pandemi. Under sommaren märktes ett ökat bilresande med koppling till rekommendationer för resande och fortfarande föredrar 3 av 4 svenskar att resa med bil i Sverige. Två tredjedelar tycker det är viktigt eller ganska viktigt att tänka klimatsmart med resor, men en stor andel av dem uppger ”bara” ganska viktigt. Med 17,9 % av respondenterna hamnar Stockholm som stad nummer ett för resor i landet följt av Göteborg (16,3%). Dessa två städer är klart mer föredragna än andra destinationer. Stockholm får även högst betyg i Sverige för flera utbudsrelaterade frågor. På sex av sexton områden toppar Stockholm.
Det här är en viktig temperaturmätning på hur Stockholm står sig som destination under en pandemi. Trots stora effekter på resandet generellt så stärker Stockholm sin position som det hetaste resmålet i Sverige, framför Göteborg. Svenska resenärer är viktiga för att staden ska fortsätta vara angelägen, och det ger ett bra utbud även för alla stockholmare och internationella besökare. Stockholm är en fantastisk stad att besöka, leva och bo i. Inte minst i dessa tider har många upptäckt våra utomhusmiljöer och grönområden, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholm.
Syftet med undersökningen har varit att studera och analysera svenska resenärers vanor och preferenser kring resande i Sverige generellt, och specifika attityder och nöjdhetsnivåer kopplade till särskilda städer/platser. Målet med undersökningen, Resa i Sverige 2020, var att göra en uppföljande och jämförande studie med de som gjordes 2018 och 2019. Under september genomförde 38 svenska destinationer gemensamt undersökningen av besökares kännedom, preferenser och nöjdhet av städer eller platser man besökt samt planerar att besöka.
För oss i destinationsnätverket är det viktigt att kontinuerligt följa besökares preferenser och förändringar i attityd och beteende för att kunna matcha deras behov. Den kunskap vi får kan vi sedan dela med besöksnäringen på våra destinationer och på så sätt hjälpa dem planera inför framtiden, säger Anna Wittgren från Malmö stad, som är ordförande i SNDMO.
Utöver Coronarelaterade frågor i undersökningen, har man precis som tidigare år kartlagt besökarens kännedom, preferenser och nöjdhet av städer och platser man besökt samt planerar att besöka. Resultaten från årets undersökning visar att det viktigaste vid valet av semesterort även fortsättningsvis är att människorna i staden/på platsen har ett trevligt bemötande, följt av att den har en bra atmosfär.
Besöksnäringen tar stort ansvar för konsekvenserna av pandemin och gör ett otroligt jobb i att ställa om med innovativa affärslösningar. Samtidigt är omtanken om besökarna och ett ansvarsfullt bemötande det som leder arbetet för att hålla öppet. Därför är det bra att vi får kvitto på att vi motsvarar svenskarnas förväntningar, säger Caroline Strand VD Visit Stockholm.
Över 77 % av de som svarade uppgav att de reser i Sverige minst 1-3 gånger om året. Det färdsätt som dominerar är resa med bil och på andra plats kommer tåg. Den mest föredragna boendeformen under semestern är hotell följt av att bo hemma hos släkt och vänner.
Om undersökningen
Totalt över 7 000 riksrepresentativa svar från personer över 18 år har samlats in genom en omfattande webenkät om att resa i Sverige, definierat som att besöka en stad i Sverige för nöjes skull genom att resa minst 5 mil enkel väg och sedan tillbringa åtminstone en övernattning i staden. Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget Research One på beställning av SNDMO.
Här hittar ni länk till hela rapporten med mera.
Om SNDMO
Swedish Network of Destination Management Organisations bildades 2016 och är ett nätverk för destinationer i kommuner med över 50 000 invånare samt kommuner där besöksnäringen har mycket stor betydelse. Nätverket består idag av över 30 av Sveriges största destinationer.
Här kan ni läsa mer om Visit Stockholm på Turismnytt
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Anna Hugosson
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-